بازگشت دلار به کانال 28 هزار تومانی/ وقفه در مذاکرات، دلار را گران کرد

By | ۱۴۰۱-۰۱-۲۳

دنیای اقتصاد، در حالی که خبرها نشان می‌دهد هنوز مذاکرات در جهت لغو تحریم‌ها ادامه دارد، روند قیمت دلار در یک مدار صعودی قرار گرفته است. روز گذشته شاخص بازار ارز پس از ۷۱ روز وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شد.

پس از تداوم یافتن روند افزایشی بازار ارز طی هفته جاری دیروز شاخص ارزی با عبور از مرز مقاومت ۲۸ هزار تومانی به پله‌های اول کانال جدید صعود کرد. طبق شواهد موجود در بازار عدم انتشار اخبار مثبت جدید حول محور مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از عوامل مهم تداوم روند افزایشی مذکور است.

عده‌ای از تحلیلگران بازار ارز تهران نیز ضمن اشاره بر عدم توجه نهاد‌های بازار‌ساز به افزایش قیمت‌های مشاهده شده در نرخ ارز از احتمال تغییر بازه نوسان دلار از دو کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومانی به کانال‌های ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی سخن گفتند. گزارش‌های موجود از هسته مرکزی بازار نیز از تلاش نوسان‌گیران ارزی در جهت تشدید روند افزایشی مذکور خبر می‌دهند. این افراد با ارائه نرخ‌های بعضا غیر‌واقعی و همین‌طور ممانعت از فروش دارایی‌های خود در معاملات خرد به افزایش هرچه بیشتر نرخ آزاد ارز کمک می‌کنند. قیمت دلار در پایان معاملات روز گذشته به رقم ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

دیروز دوشنبه 22 فروردین ماه شاخص ارزی پس از 2 روز نوسان زیر سقف مقاومت 28 هزار تومانی از این مرز عبور کرده و در پله ابتدایی این کانال به ثبت رسید. در ابتدای معاملات بازار روز گذشته دلار در رقم 27 هزار و 950 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. حوالی ظهر روز گذشته بود که با بالا رفتن مجدد دست خریداران نرخ این ارز توانست از مرز 28 هزار تومان عبور کرده و در سطوح قیمتی اولیه کانال جدید معامله شد. آخرین تاریخی که اسکناس آمریکایی در معاملات آزاد ارز تهران در این سطح قیمتی معامله شد 10 بهمن ماه سال گذشته بود. دیروز همچنین در صرافی ملی، دلار با قیمت ۲۵ هزار و ۲۹۳ تومان برای فروش و ۲۵هزار و ۴۲ تومان برای خرید معامله می‌شود. هر برگ یورو در معاملات آزاد ارز تهران نیز با 200 تومان افزایش نرخ به سطح قیمتی 30 هزار و 600 تومان رسید.

گزارش‌های موجود از هسته مرکزی بازار ارز خبر از تلاش نوسان‌گیران در جهت افزایش قیمت شاخص ارزی می‌دهد. این افراد با غنیمت شمردن فضای بی‌خبری از نشست‌های هسته‌ای وین و ارائه نرخ‌های غیر‌واقعی از ابتدای هفته جاری توانستند در هر روز به مقدار حدودی 100 تا 150 تومان قیمت دلار را افزایش دهند. کارشناسان دیگر دلیل تداوم روند افزایشی بازار ارز را در عدم حصول نتیجه توافق هسته‌ای وین می‌دانند. به عقیده این افراد پس از اعلام ایجاد توقف در روند این نشست‌ها انتظارات کاهشی موجود در بازار ارز شروع به ناپدید شدن کرد‌ و روند افزایشی جدیدی در این بازار آغاز شد. در طی این روند قیمت هر برگ اسکناس دلار به میزان 7 درصد رشد داشته و از مبلغ 26 هزار و 250 تومان در معاملات ابتدایی سال جدید به رقم 28 هزار و 100 تومان در بازار روز گذشته رسیده است. در این میان عده دیگری از فعالان ارزی نیز بر این باورند که در صورت انتشار خبری مثبت حول محور مذاکرات احیای برجام دلار مجددا به کریدور قیمتی دو کانال 25 و 26 هزار تومانی باز خواهد گشت.

سکه امامی نیز که در روز یکشنبه هفته جاری پس از حدود 100 روز توانسته بود به کانال 13 میلیون تومان وارد شود، در این کانال به حرکت افزایشی خود ادامه داد. قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در معاملات روز گذشته با 130 هزار تومان افزایش نرخ نسبت به قیمت روز یکشنبه به رقم 13 میلیون و 200 هزار تومان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *