وزنه‌برداری زنان؛ یکتا جمالی به آلمان پناهنده شد، پریسا جهانفکریان مهاجرت کرد

By | ۱۴۰۱-۰۲-۲۴
چند روز پس از اعلام خبر «ناپدید شدن» یکتا جمالی، نخستین مدال‌آور جهانی وزنه‌برداری زنان ایران، یک سایت خبری اعلام کرد که او به آلمان پناهنده شده است.

«اعتمادآنلاین» به نقل از یکی از نزدیکان خانم جمالی و با تایید یکی از مقامات فدراسیون وزنه‌برداری در گزارشی آورده است که «بر اساس شواهد موجود این ورزشکار گم نشده است و با برنامه قبلی و با هدف مهاجرت به کشوری دیگر هتل محل اقامت تیم ملی را در یونان ترک کرده است».

در این گزارش درباره دلایل این اقدام خانم جمالی آمده است که او «از وضعیت خودش چندان راضی نبوده است.»

رسانه‌های ایران پیشتر اعلام کرده بودند که یکتا جمالی، پدیده وزنه‌برداری زنان ایران پس از کسب نقره یک‌ضرب در دسته ۸۷ کیلوگرم رقابت‌های قهرمانی وزنه‌برداری دختران جوانان جهان، روز ۲۰ اردیبهشت‌ از هتل محل اقامت تیم ملی در آتن «ناپدید شده» است.

خانم جمالی نخستین ورزشکار زن ایرانی در رشته وزنه‌برداری است که در رقابت‌های جهانی موفق به کسب مدال شد.

در سال‌های اخیر، شمار قهرمان‌های ورزشی ایران که با ترک اردوی تیم ملی در کشورهای دیگر اعلام پناهندگی می‌کنند، به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

این در شرایطی رخ می‌دهد که جمهوری اسلامی همواره ماموران امنیتی را تحت عنوان حراست، با تیم‌ها اعزام می‌کند. به‌رغم تمهیدات امنیتی از این دست، تاکنون ده‌ها ورزشکار زن و مرد از محل اقامت تیم ملی جدا شده و درخواست پناهندگی کرده‌اند.

علاوه بر پناهندگی، مهاجرت ورزشکاران ایران و بازی آن‌ها زیر پرچم کشورهای دیگر نیز در سال‌های گذشته بسیار افزایش یافته است.

اما دو روز پس از اعلام بی‌خبری از یکتا جمالی، پریسا جهانفکریان که توانسته بود برای نخستین بار سهمیه رقابت‌های المپیک را در رشته وزنه‌برداری کسب کند از مهاجرت خود به آلمان خبر داده بود.

خانم جهانفکریان در پیامی در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «من از نیمه تحقیرشده و محدودشده‌ ایران برمی‌خیزم. ولی از نسلی سخن می‌گویم که فراموش شدن را باور نداشت، تحقیر شدن و محدود شدن را نپذیرفت.»

رسانه‌های ایران اوایل اردیبهشت نیز اعلام کردند که بهمن نصیری، نفر اول تیم ملی قایقرانی ایران در دوره‌های اخیر، به جمهوری آذربایجان مهاجرت کرده و دلیل آن را «محقق نشدن وعده‌های مسئولان» در مورد این ورزشکار عنوان کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *