مرگ همواره کسب و کار جمهوری اسلامی بوده است! قبر هم پس از دو ماه باز گران شد!

By | ۱۴۰۱-۰۲-۲۶

-اینکه دلایل افزایش قیمت سازمان «بهشت‌زهرا» برچه استوار بوده، روشن نیست ولی ریشه‌های آن را می‌توان در سودجویی مقامات مسئول حتی برای فروش قبر نیز جستجو کرد آنهم در حالی که با توجه به شرایط موجود، «بازار مرگ و میر» به دلایل مختلف از جمله خودکشی و تصادف و حوادث جنایی و انواع بیماری‌ها و کمبود و گرانی دارو و درمان، به برکت ناکارآمدی‌های جمهوری اسلامی به شدت گرم است!
-در پی اعلام توقف پیش‌فروش قبر در «بهشت‌زهرا»، روح‌الله محسنی معاون این آرامستان قیمت‌های جدید قبر و خدمات شامل تعمیر و دیوارکشی را اعلام کرده است.
-افزایش جدید قیمت قبر در حالیست که دو ماه پیش نیز قیمت‌ آن افزایش پیدا کرده بود!
-معاون سازمان «بهشت‌ زهرا» افزایش قیمت قبر را در طول دو ماه کمتر از افزایش تعرفه‌های قبل خوانده و گفته که در سنوات گذشته قیمت قبر «۲۵درصد» زیاد می‌شد ولی اکنون «قیمت قبر در فاز ۱ تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است!» گویی برای افزایش قیمت ۱۰ درصدی پس از دو ماه، مردگان و زندگان باید از مسئولان سپاسگزاری کنند!

تنها دو ماه پس از اعلام تعرفه‌های خرید قبر در «بهشت زهرا»ی تهران، قیمت‌های جدید با افزایش دوباره اعلام شد.

در پی اعلام توقف پیش‌فروش قبر در «بهشت‌ زهرا»، روح‌الله محسنی معاون این آرامستان قیمت‌های جدید قبر و خدمات شامل تعمیر و دیوارکشی را اعلام کرده است.

افزایش قیمت قبر با تصمیم شورای اسلامی شهر تهران در حالیست که دو ماه پیش در ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ نیز با اعلام تعرفه‌های جدید، بهای قبر افزایش یافته بود.

معاون سازمان «بهشت‌ زهرا» افزایش قیمت قبر را در طول دو ماه کمتر از افزایش تعرفه‌های قبل خوانده و گفته که در سنوات گذشته قیمت قبر «۲۵درصد» زیاد می‌شد ولی اکنون «قیمت قبر در فاز ۱ تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است!» گویی برای افزایش قیمت ۱۰ درصدی پس از دو ماه، مردگان و زندگان باید از مسئولان سپاسگزاری کنند!

طبق اعلام او، اکنون قبر سه طبقه در قطعات عمومی ۶ میلیون و ۵۰۰هزار تومان و قبر قدیمی هر طبقه ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان همچنین قبر در فاز یک ۲۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

برای خریدن یک قبر سه طبقه در «بهشت‌ زهرا» بر مبنای این تعرفه‌ها، «۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان» باید پرداخت شود. قیمت قبر سه طبقه در اسفندماه ۷۵ میلیون تومان اعلام شده بود.

قیمت قبر بر اساس مصوبه جدید نیز  بر اساس «فاز» یا محل قبرها متفاوت است، چنانکه افزایش قیمت در «فاز» یک قطعات قدیم «۱۰ درصد» و در «فاز» دو «۲۰ درصد» و در «فاز» سه قطعات جدید «۲۵ درصد» تعیین شده و «هزینه احیای قبور بالای ۳۰ سال، هم ۸ میلیون ۵۰۰ هزار تومان است.»

محسنی گفت هزینه‌ای تحت عنوان دیوارچینی و بلوک‌گذاری از مراجعه‌کنندگان دریافت نمی‌شود.

روح‌الله محسنی اواخر سال گذشته درباره قیمت قبرهای سه طبقه گفته بود که «قبر طبقه پایین آنها رایگان است و از بازماندگان پول قبر گرفته نمی‌شود و تنها هزینه خدمات که نزدیک ۱ تا یک میلیون و دویست هزار تومان است محاسبه می‌شود.»

طبق تعرفه اسفندماه ۱۴۰۰، طبقه اول و دوم قبرهای سه طبقه در محل‌های معمولی «۲ میلیون و پانصدهزار تومان» بود که مجموعا یک قبر سه طبقه را ۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده بودند.

معاون سازمان «بهشت‌زهرا» اسفندماه پارسال گفته بود، هر طبقه قبر در فاز یک این آرامستان ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که مجموع سه طبقه را به ۴۲ میلیون و سیصد هزار تومان می‌رساند.

قبرهای ناحیه یک نیز طبقه‌ای ۲۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که اگر یک قبر سه طبقه واگذار شود ۷۵ میلیون تومان می‌شد. بر اساس آنچه دو ماه پیش توسط سازمان «بهشت زهرا» اعلام شد، درصد افزایش بهای قبور را می‌توان به اعداد اعلام شده اضافه کرد.

در پی افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت‌‌ها و گرانی شدید مرغ، روغن و دیگر اقلام خوراکی، شهرداری تهران نیز بر قیمت قبرها اضافه کرده است. این در حالیست که مردم در تهیه ابتدایی‌ترین اقلام ناتوان شده‌اند و فقر و گرسنگی بطور جدی بخش وسیعی از مردم را تهدید می‌کند.

اینکه دلایل افزایش قیمت سازمان «بهشت‌زهرا» برچه استوار بوده، روشن نیست ولی ریشه‌های آن را می‌توان در سودجویی مقامات مسئول حتی برای فروش قبر نیز جستجو کرد آنهم در حالی که با توجه به شرایط موجود، «بازار مرگ و میر» به دلایل مختلف از جمله خودکشی و تصادف و حوادث جنایی و انواع بیماری‌ها و کمبود و گرانی دارو و درمان، به برکت ناکارآمدی‌های جمهوری به شدت گرم است!
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *