عضو شورای شهر تهران: حداقل ۱۳٠ ساختمان پرخطر در تهران قابلیت تبدیل شدن به حادثۀ متروپل آبادان را دارند

By | ۱۴۰۱-۰۳-۰۹

در حالیکه هفت روز از فاجعۀ فروریختن ساختمان متروپل در آبادان می گذرد، سرپرست سازمان آتش نشانی تهران اعلام کرد که اسامی مالکان ۱۲۹ ساختمان بحرانی و پرخطر پایتخت با هماهنگی دادستانی منتشر خواهد شد. این در حالیست که احمد خرم رئیس سابق سازمان نظام مهندسی کشور نیز با اشاره به اینکه در تهران فقط در بازۀ زمانی ده ساله، شهرداری مجوز ساخت ۱۲٧ برج  بر روی گسل و ١٢۹ برج در بر معابر کمتر از ۱٠ متر را داده است، گفت که برای حفظ حیثیت شهرداری، اجازۀ انتشار اسامی ساختمان های پرخطر داده نشده بود.

قدرت‌الله محمدی سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، روز یکشنبه ۸ خرداد، با اشاره به حادثۀ ریزش ساختمان متروپل در آبادان، اعلام کرد که «از زمان وقوع  حادثۀ پلاسکو تا کنون، ۱۲۹ ساختمان بحرانی در آستانۀ اتفاقی مانند متروپل در تهران شناسایی شده و در این مدت از این عدد چیزی کم نشده است».

قدرت‌الله محمدی با بیان اینکه به مسئولان ساختمان‌های ناایمن اخطا‌ر داده شده است، تأکید کرد: «با هماهنگی با دادستانی، لیست این ۱۲۹ ساختمان را حتماً منتشر خو اهیم کرد زیرا با هیچ فردی تعارف نداریم».

وی افزود: «بی‌تردید نباید اجازه دهیم بحث انتشار اسامی این ساختمان‌ها تبدیل به ترس شود. وقتی می‌دانیم تعداد زیادی از شهروندان ما روزانه وارد ساختمان‌های ناایمن می شوند نباید از انتشار اسامی آنها بترسیم. حتماً لیست ساختمان‌های نا ایمن را منتشر می‌کنیم و با جان مردم معامله  نخواهیم کرد».

در همین رابطه مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران نیز با اشاره به شرایط ۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران، گفت که هر هفته به سه مالک از این ساختمان‌ها اخطار و مهلت ایمن سازی داده می‌شود .

وی افزود: «در صورتی که مالک به ایمن سازی اقدام نکند، در مرحله اول، نسبت به قطع آب و برق و در مرحله دوم نسبت به پلمپ ساختمان ناایمن اقدام می‌شود».

به گفته او با توجه به تعداد زیاد ساختمان‌های پر خطر در تهران، این اقدام باید با سرعت بیشتری انجام شود.

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران نیز خواستار نصب تابلو خطر در کنار بناهای ناایمن در این شهر شد و گفت: «حداقل ۱۳۰ ساختمان پرخطر در مناطق مختلف تهران وجود دارد که همگی بالقوه استعداد تبدیل شدن به یک متروپل دیگر را دارند».

این در حالیست که محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، روز یکشنبه در گفتگوی تلفنی با برنامه شبکه خبر، در واکنش به اعلام سازمان آتش‌نشانی مبنی بر این که از تعداد ساختمان‌های بحرانی در تهران از زمان حادثه پلاسکو تاکنون چیزی کم نشده، گفت: «دستگاه قضایی باید چه کار کند؟»

منتظری در پاسخ به سوال مجری دربارۀ علت برخورد نکردن دادستانی با این موضوع گفت: «دستگاه قضایی ساختمان‌ها را ایمن‌سازی، تخریب یا تخلیه کند؟ دستگاه قضایی این وظیفه را ندارد.»

وی افزود که «دادستانی نمی‌تواند در ساختمان‌های ناایمن مسئول بگذارد و اگر جرمی واقع شده، جرم را باید دستگاه مربوطه به دستگاه قضایی اعلام کن»د.

دادستان کل کشور در ادامه گفت که «بخش‌های مختلف تقصیر را به گردن یکدیگر می‌اندازند.» منتظری همچنین حادثه ریزش برج متروپل آبادان را «یک فرصت» خواند اما مجری برنامه تأکید کرد که مردم آبادان این فاجعه را یک «تهدید» می دانند.

احمد خرم: برای حفظ حیثیت شهرداری، اجازۀ انتشار اسامی ساختمان‌های پرخطر را ندادند

احمد خرم رئیس سابق سازمان نظام مهندسی کشور، روز یکشنبه در پاسخ به پرسشی دربارۀ اینکه آیا براوردی وجود دارد در تهران مشابه به ساختمان متروپل چه میزان ساخت و ساز براساس رانت و لابی و بدون توجه کردن به هشدار و تذکرات سازمان نظام مهندسی به اجرا رسیده، اظهار داشت: «یک دنیا پرونده در این بار وجود دارد. برای نمونه در تهران فقط در بازۀ زمانی ده ساله شهرداری مجوز ساخت ۱۲٧ برج  بر روی گسل  و مجوز ساخت ١٢۹ برج در بر معابر کمتر از ۱٠ متر را داده است».

احمد خرم در پاسخ به این پرسش که چرا در دوره مدیریت در سازمان نظام مهندسی جلوی این پروژه‌ها را نگرفتید و در این باره اطلاع رسانی نشد، گفت: «در این باره اقدام کردیم و حتی در دولت مطرح شد اما جلوی انعکاس این موضوع به جامعه را گرفتند و معتقد بودند اطلاع رسانی این موضوعات به حیثیت شهرداری لطمه می‌زند و نباید به شهرداری لطمه وارد شود».

وی درباره تخریب ساختمان متروپل نیز گفت: «این ساختمان قابل استفاده نیست و آسیب اساسی دیده و باید تخریب شود اما این تخریب باید با روش تخریب نرم انجام شود. تخریب هم  طراحی خاص به خود را دارد و برای آن طراحی هم باید پروانه تخریب صادر کنند چراکه اگر تخریب غیر اصولی صورت گیرد به طور قطع به ساختمان های مجاور صدمات جدی وارد خواهد کرد».
ار.اف.ای:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *