طرح جدید سنا احیای برجام را به محدود شدن روابط مالی و امنیتی ایران و چین مشروط می‌کند

By | ۱۴۰۱-۰۳-۱۱

گروهی از اعضای جمهوری‌خواه سنا طرحی ارائه کردند که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را علاوه بر لزوم تایید دو سوم سنا، به محدود شدن روابط مالی و امنیتی جمهوری اسلامی با چین و پایان حمایت تهران از تروریسم ‌و گروه‌های نیابتی مشروط می‌کند.

این طرح از سوی مارشا بلک‌برن، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تنسی، تهیه شده و دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه، از جمله ریک اسکات، بیل کسیدی، مارکو روبیو، تام تیلیس و تد کروز هستند که در ارائه آن شرکت دارند.

به موجب این طرح، هر توافق هسته‌ای با ایران باید به تصویب دوسوم اعضای سنا برسد.

این طرح همچنین صرف هرگونه بودجه‌ای برای احیای برجام را به این مشروط کرده که ایران تمام توافق‌هایی را که به موجب آنها از چین پول دریافت می‌کند لغو کند و به شراکت استراتژیک، امنیتی و نظامی خود با پکن پایان دهد.

همچنین طبق این طرح، دولت آمریکا درصورتی می‌تواند برای احیای برجام بودجه هزینه کند که ایران روابط و حمایت مالی را با نیروهای نیابتی خود، از جمله حماس، پایان دهد و نابودی تمام سلاح‌های هسته‌ای، موشکی، سایبری و شیمیایی خود و زیرساخت‌های تولید آنها را به راستی‌آزمایی برساند.

این طرح همچنین بر لزوم پایان سرکوب مسلمانان اویغور از سوی حکومت چین نیز تاکید کرده است.

بر اساس این طرح، وزیر خارجه آمریکا موظف خواهد بود طی گزارشی به کنگره توضیح دهد که هرگونه توافق با ایران چگونه شرایط فوق را برآورده می‌کند.

مارشا بلک‌برن، تهیه کننده این طرح، با اشاره به اینکه بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به حد لازم برای ساخت سلاح اتمی رسیده، گفت این امر باید دلیل کافی برای لغو مذاکرات وین باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود گفته که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۸ برابر میزان مجاز در برجام افزایش یافته و به بیش از سه هزار و ۸۰۹ کیلوگرم رسیده است.

بلک‌برن با اشاره به اینکه توافق برجام از ابتدا یک طرح شکست خورده بوده گفت: «دولت بایدن نباید وارد توافقی شود که به رژیم ایران مشروعیت می‌دهد، به ویژه در شرایطی که ایران به حمایت مالی از تروریسم، حمایت از اقدامات خطرناک حزب کمونیست چین و تسهیل نسل‌کشی ادامه می‌دهد.»

بیل کسیدی، دیگر سناتور جمهوری‌خواه تهیه‌کننده این طرح، گفت: «دولت آمریکا نباید اجازه پیدا کند بدون تایید سنا وارد یک توافق وحشتناک دیگر با ایران شود. ایران باید به دلیل رفتارهای مخربش پاسخگو شود نه اینکه به عنوان پاداش به سلاح هسته‌ای برسد.»

واشینگتن فری‌ بیکن بر اساس داده‌های سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای نوشت شبکه‌ای از پالایشگاه‌های خصوصی چین موسوم به قوری‌ها، نقش اصلی در افزایش صادرات نفت خام غیرقانونی ایران دارند که از زمان روی کار آمدن بایدن، دست‌کم ۲۲ میلیارد دلار برای حکومت ایران فراهم کرده‌اند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *