ادامه تجمع سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی؛ «دولت انقلابی، دروغ می‌گه حسابی»

By | ۱۴۰۱-۰۳-۱۷

بازنشستگان تامین اجتماعی در ایران برای دومین روز متوالی در شهرهای مختلف ایران تجمع کرده و شعارهایی را علیه مدیران این سازمان، دولت و شخص ابراهیم رئیسی سر دادند.

این تجمع اعتراضی در شرایطی برگزار شد که در تجمع روز دوشنبه که دست‌کم در ۱۶ شهر ایران برگزار شد، شماری از بازنشستگان در تهران بازداشت شدند.

گزارش‌ها از اعتراضات روز دوم حاکی است که بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهایی چون مشهد، شوشتر، ایلام، یزد، قزوین، کرج، بندرعباس، اهواز، شهرهای استان لرستان از جمله خرم‌آباد و دورود، تبریز، سیرجان، کرمانشاه، شوش، هفت‌تپه، آبادان، اصفهان و کرمان تجمع کردند.

در اهواز، بازنشستگان بسیار زیادی در هوای نزدیک به ۵۰ درجه در این تجمع شرکت کرده بودند.

در ایلام، بازنشستگان با پهن کردن یک سفره خالی مقابل اداره تامین اجتماعی، به صورت نمادین به خالی بودن سفره‌های خود اشاره کرده و خطاب به وزیر کار شعار دادند که «وزیر بی‌لیاقت، خجالت، خجالت».

گزارش‌ها از اصفهان نیز حاکی از ممانعت نیروی انتظامی از تجمع بازنشستگان است، اما در ویدئوهایی از شکل‌گیری اولیه هسته‌های تجمعات، شعارهایی چون «هیهات من‌الذله» سر داده و «مرگ بر رئیسی» سر داده شد.

در خرم‌آباد شعارهای «عزا عزا است امروز، بازنشسته مظلوم صاحب عزاست امروز» و در مشهد، «تورم ۱۰۰ درصد، حق ما ۱۰ درصد» و در قزوین شعار «دولت انقلابی، دروغ می‌گه حسابی» در خیابان‌های شهر شنیده می‌شد.

بازنشستگان تامین اجتماعی در کرج هم خطاب به مقام‌های حکومتی هشدار دادند: «مشکل ما حل نشه، هر روز همین بساطه» و «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم».

معترضان در بندرعباس هم علیه دولت و مجلس و بی‌اعتنایی آنها به معیشت بازنشستگان شعار دادند: «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»، «نه مجلس، نه دولت، هیچ‌کس به فکر ملت.»

معترضان پس از آن به خیابان آمدند که دولت روز ۱۵ خرداد که تعطیل عمومی است، اعلام کرد تنها ۱۰ درصد حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر را افزایش خواهد داد.

این اقدام که نقض تصمیم شورای عالی کار مبنی بر افزایش ۳۸ درصدی است، منجر به افزایش اعتراض نهادهای صنفی کارگران نیز شد.

بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گویند قرار بود حقوق‌ها در سایر سطوح درآمدی به‌جز حداقل‌بگیرها ۳۸ درصد به‌ علاوه ۵۱۵ هزار تومان در سال جاری افزایش پیدا کند که این قانون رد شد و طبق اخبار منتشر شده تنها ۱۰ درصد به حقوق‌ها اضافه می‌شود که با تورم شدید در کشور همخوانی ندارد.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران در کنار معلمان و کارگران در سال‌های اخیر بارها در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و بی‌توجهی حکومت به خواسته‌های خود بارها تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند، اما بیشتر این اعتراض‌ها با برخوردهای امنیتی مواجه شده است.

این تجمعات در شرایطی برگزار می‌شود که رهبر جمهوری اسلامی به تازگی گفته «دشمنان» برای «ضربه زدن» به کشور، امید به «اعتراضات مردمی» دارند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

بازنشستگان در شیراز سفره خالی را تشییع کردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *