پول جدید ایران از شهریورماه فعال می‌شود

By | ۱۴۰۱-۰۴-۰۵

– رئیس کل بانک مرکزی: رمزریال بجای همین اسکناسی که مردم در دست دارند، خواهد بود و فرد بجای اینکه اسکناس داشته باشد رمزریال دارد!
– معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی: برای حل تناقض بین تمرکززدایی که در ذات رمزارزهاست و در بحث حاکمیت پولی کشورها، راهکار رمزپول ملی کشورهای مختلف را مطرح شده است.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد فعالیت آزمایشی «رمزریال» پول جدید ایران از شهریور امسال آغاز خواهد شد. در حالی که پیشتر «رمزریال» به عنوان ارز دیجیتال مطرح بود اما رئیس کل بانک مرکزی گفته این پول رمزارز نیست و ریال‌های اسکناس جای خود را به رمزریال می‌دهند!

علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی درباره اقدامات بانک مرکزی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفته که «بررسی‌ها و اقدامات لازم برای رمزریال در حال انجام است و مقرر شده است که از شهریورماه شروع شود.»

به گفته رئیس کل بانک مرکزی «رمزریال بهجای همین اسکناسی که مردم در دست دارند، خواهد بود و فرد بجای اینکه اسکناس داشته باشد رمزریال دارد؛ به آن مفهوم جهانی (رمزارز) نخواهد بود و ریال‌های اسکناس جای خود را به رمزریال می‌دهند.»

علی صالح‌آبادی درباره زمان بهره‌برداری از «رمزریال» گفته که «با تکمیل زیرساخت‌های لازم انشاءالله از شهریورماه عملیاتی خواهد شد و قبل از اجرا نیز حتماً به‌ میزان کافی آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها انجام می‌شود تا مردم با ساز و کار آن آشنا بشوند و در جریان ماجرا قرار بگیرند؛ ضمناً ابتدا به‌ صورت آزمایشی از یکی از مناطق آغاز می‌شود و بعد به سراسر کشور تسرّی خواهد یافت.»

صالح‌آبادی همچنین درباره اقدامات و نظارت‌های دولت و بانک مرکزی در زمینه بازار رمزارزها در ایران و استخراج آنها گفته که این موضوع در اختیار محسن رضایی معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی است و پس از بررسی تصمیمات درباره ساماندهی به فعالیت رمزارزها در ایران در دولت گرفته خواهد شد.

خبر راه‌اندازی «رمزریال» نخستین‌ بار سال گذشته از سوی مسئولان جمهوری اسلامی مطرح شد. علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران پارسال اعلام کرده بود که امکان استفاده از رمزارزها در داد و ستدها با دیگر کشورها به زودی فراهم می‌شود.

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی دی‌ماه گذشته توضیح داده بود که «بانک‌های مرکزی برای حل تناقض بین تمرکززدایی که در ذات رمزارزهاست و از طرف دیگر بحث حاکمیت پولی کشورها، راهکار رمزپول ملی کشورهای مختلف را مطرح کرده‌اند و هم‌اکنون بیشتر بانک‌های مرکزی دنیا در حال بررسی این موضوع هستند.»

مهران محرمیان افزوده بود که «در بانک مرکزی ایران نیز این ‌موضوع مد نظر قرارگرفته و امور فنی آنهم انجام شده، خوشبختانه مقررات آن در شورای پول و اعتبار هم به تصویب رسیده است، در نتیجه به‌ زودی شاهد اجرایی شدن فاز آزمایشی رمزپول بانک مرکزی به‌ عنوان رمزریال خواهیم بود.»

مقامات جمهوری اسلامی حتا درباره «شرعی» بودن فعالیت در حوزه رمزارز هم توضیحاتی داده‌اند. غلامرضا مصباحی‌ مقدم رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، علی‌‌‌‌‌‌ صالح‌‌‌‌‌‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی و مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار روز دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ در همایش «مالی‌ اسلامی» درباره رونمایی از «رمزارز ملی» و «شرعی بودن» این فعالیت سخن گفتند.

غلامرضا مصباحی ‌مقدم رئیس شورای فقهی بانک مرکزی دیروز با طرح این پرسش که «مال» چیست، گفته «هرآنچه را که عرف و عقلا مال بدانند، از نظر شرعی مال است»، «مگر آنجا که شرع، آثار مالیت یک مال را که عقلا مال می‌دانند، ممنوع و اسقاط کند- مثلا اگر خوردنی باشد، خوردن آن را ممنوع کند یا به طریقی خرید، فروش یا نگهداری آن را ممنوع کند- آنگاه مالیت آن از نظر شرعی پذیرفته نیست. ولی اگر آثار آن را ممنوع نکرده باشد، هرآنچه عقلای عالم مال می‌دانند، مال است. ولی آیا رمزارزها چنین هستند؟!»

مصباحی مقدم افزوده بود که «اگر بانک مرکزی ما یا چند کشور، پشتوانه رمزارز شوند یا قانونی تصویب شود که به رمزارز اعتبار بدهد، مال می‌شوند ولی در شرایطی که نه قانون ملی و نه قاعده بین‌‌‌‌‌‌المللی پشتوانه رمزارز نیست، جای تامل دارد که آیا مال است و زمانی فقیه می‌تواند حکم شرعی بدهد که احراز بشود که عقلا آن را مال می‌‌‌‌‌‌دانند.» او افزود: «در حال‌حاضر بخشی از مردم و جامعه به رمزارز اقبال دارند و آن را تولید یا معامله می‌‌‌‌‌‌کنند اما این موضوع از کفایت لازم برای رسیدن به‌ عنوان «مال» برخوردار نیست.»
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *