وزیر خارجه ایران: مرحله جدید مذاکرات، سه جانبه و غیرمستقیم است

By | ۱۴۰۱-۰۴-۰۸

وزیر خارجه ایران با اعلام اینکه مذاکرات جمهوری اسلامی، اتحادیه اروپا و آمریکا در قطر سه جانبه و غیرمستقیم است،گفت با آنکه جو بایدن بارها با واسطه پیام داده که برای رسیدن به توافق اراده جدی دارد، اما ما هنوز در عمل چیزی جز رفتارهای مبتنی بر فشار حداکثری دوره ترامپ را شاهد نیستیم.

حسین امیرعبداللهیان افزود: لسان و زبان جو بایدن متفاوت است اما باید در این مرحله گفت‌وگوها ببینیم که چه مقدار از ادعاهای آمریکایی‌ها نسبت به داشتن نیت و اراده جدی، واقعی است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد که ما برای رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قوی آمادگی دارد و جدی هستیم اما از خطوط قرمزمان به هیچ وجه عبور نخواهیم کرد.

وزیر خارجه ایران با اشاره تلویحی به خطوط قرمز تعیین شده از سوی علی خامنه‌ای، گفت: خطوط قرمزی که در مذاکرات ترسیم شده در سطح سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مبتنی بر تامین «حداکثری» منافع ملی است، با این حال معتقدیم اگر طرف آمریکایی نیت جدی داشته باشد و واقع‌بینانه عمل کند، توافق در این مرحله و این دور از مذاکرات در دسترس است.

امیرعبداللهیان گفت: همچنان از برخی تشکل‌های مرتبط با غرب اظهارات غیرسازنده و مواضع غیرسازنده‌ای می‌شنویم که نشان می‌دهد هنوز طرف‌های مقابل در مسیر واقع بینانه‌ای حرکت نمی‌کند بنابراین شرط موفقیت در مذاکرات واقع‌بینی‌ همه طرف‌هاست.

در همین حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز گفت که پس از رایزنی‌هایم در تهران، تیم من از روز سه‌شنبه برای هماهنگی و تسهیل تبادلات غیر مستقیم بین مذاکره‌کنندگان آمریکایی و ایرانی در دوحه حضور دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که هدف از این مذاکرات نزدیک، پیشبرد کار برای بازگشت به یک برجام کاملا عملیاتی و اجرایی است.

امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، نیز گفت که در موضوعات محتوایی توافق، جمهوری اسلامی کاملا منطقی و مستدل در مذاکرات حضور پیدا می‌کند و دستور کار مشخص است و ما در نهایت آمادگی را داریم چنانچه این دور از گفت‌وگوها با واقع‌بینی آمریکا و سه کشور اروپایی همراه باشد، بتوانیم به نتایج مورد نظر همه طرف‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به اجرای تعهداتشان در توافق سال ۲۰۱۵، برسیم.

وزیر خارجه ایران با اشاره به بیش از سه ماه و نیم توقف مذاکرات وین، گفت که بعد از صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی و اقدامات متقابل ایران از جمله خاموش کردن دوربین‌های برجامی در تاسیسات هسته‌ای، جوزپ بورل با من تماس داشت و درخواست کرد برای خروج از بن بست مذاکرات راهکاری اندیشه شود و من از او خواستم که به تهران بیاید.

امیرعبداللهیان گفت: در سفر بورل به تهران، جلسات فشرده‌ای را با او داشتم، جلسه خصوصی بیش از یک و نیم ساعته با انریکه مورا، علی باقری و جوزپ بورل در دفتر کارم داشتم که گفت‌وگوهای شفافی بود و در نهایت توافق کردیم از سه‌شنبه هفتم تیر ماه در یکی از کشورهای منطقه، گفت‌وگو کنیم.

وزیر خارجه ایران درباره دلیل برگزاری این گفت‌وگوها در دوحه گفت برای این مرحله از مذاکرات قطر و عمان ابراز تمایل کرده بودند که در نهایت در این مرحله، قطر هماهنگی برگزاری این نشست را بر عهده دارد.

امیرعبداللهیان افزود: در حال حاضر علی باقری کنی از طرف ایران، انریکه مورا هم به عنوان مذاکره کننده ارشد اروپا و هم به عنوان هماهنگ کننده و همچنین رابرت مالی، مذاکره کننده و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در دوحه قطر هستند.

وزیر خارجه ایران درباره روش گفت‌وگو میان نمایندگان جمهوری اسلامی و آمریکا نیز گفت که قرار ما بر این است که مذاکره سه جانبه و غیرمستقیم داشته باشیم.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *