سعید ملایی در مسابقات جودو در برابر رقیب اصلی اسرائیلی خود به پیروزی رسید

By | ۱۴۰۱-۰۴-۱۹

سعید ملایی، از ورزشکاران تبعیدی ورزش ایران در رشته جودو که اکنون برای تیم جمهوری آذربایجان مسابقه می‌دهد، روز شنبه ۱۸ تیر در مسابقات جهانی این رشته در مجارستان در مصاف با جودوکار اسرائیلی پیروز شد.

به گزارش روزنامه «تایمز اسرائیل» رقابت آقای ملایی با ساگی موکی، جودوکار اسرائیلی پس از سه سال امکان‌پذیر شد و این دو ورزشکار پس از پایان رقابت یکدیگر را در آغوش گرفتند.

آقای موکی پس از آن با انتشار پستی در حساب کاربری خود در اینستاگرام از «پیروزی ورزش بر سیاست» استقبال و «توانایی ورزش و دوستی برای پر کردن همه شکاف‌ها» را ستایش کرد.

در واکنش به این پستِ ورزشکار اسرائیلی، آقای مولایی هم از او تشکر و او را «برادر» خطاب کرد.

ماجرای این دو جودوکار به تابستان ۲۰۱۹ و مسابقات جهانی توکیو بازمی‌گردد. آقای ملایی مدافع قهرمانی وزن ۸۱ کیلوگرم جهان در مرحله نیمه‌نهایی، پیاپی شکست خورد و در مبارزه برای کسب مقام سوم، رتبه پنجم را کسب کرد.

در واقع دلیل اصلی شکست این ورزشکار ایرانی در رقابت‌های آن سال، تلاش برای روبه‌رو نشدن و روی سکو نرفتن با ساگی موکی، نماینده اسرائیل بود.

پس از آن، آقای ملایی اقدام به افشاگری کرد و گفت که او و خانواده‌اش از سوی وزارت اطلاعات، ورزش و کمیته المپیک تحت فشار قرار گرفته بودند تا او «عمداً» به حریف خود ببازد و با جودوکار اسرائیلی مواجه نشود.

در واکنش به این افشاگری‌ها، فدراسیون جهانی جودو در سال ۲۰۱۹ ایران را به دلیل «دخالت سیاست در ورزش، نقض مکرر مقررات بین‌المللی و اعمال تصمیمات نژادپرستانه» در عدم انجام مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی، از هرگونه فعالیت بین‌المللی محروم کرد و بنا بر اعلام این فدراسیون جودوی جمهوری اسلامی ایران تا شهریور ۱۴۰۲ از هرگونه فعالیت بین‌المللی محروم شد.

سعید ملایی نیز پس از آن دیگر به ایران بازنگشت و از دولت آلمان درخواست پناهندگی کرد که با این درخواست موافقت شد.

جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل را به‌عنوان یک کشور به‌رسمیت نمی‌شناسد و ورزشکاران ایرانی همواره از رقابت با نمایندگان اسرائیل در رشته‌های مختلف ورزشی منع می‌شوند. برای تحقق این موضوع در بسیاری از موارد ورزشکاران ایران مجبور به باخت اجباری و عمدی برای صعود نکردن و روبرو نشدن با ورزشکاران اسرائیلی هستند.

این سیاست به‌ویژه در سال‌های گذشته با انتقادهای فراوانی از سوی جامعه ورزشی ایران مواجه شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹ اعلام کرد که طی دو دهه گذشته بیش از ۳۸ ورزشکار از ایران مهاجرت کرده‌اند و یکی از مهم‌ترین دلایل آن را جلوگیری مقام‌های رسمی از رویارویی آنها با حریف‌های اسرائیلی عنوان کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز در اردیبهشت ۱۴۰۱ بر اساس یک پژوهش، شمار ورزشکاران مهاجر ایران در چهار دهه اخیر را دست کم ۶۶ نفر اعلام کرد. در یک سال گذشته شمار دیگری از ورزشکاران برجسته ایرانی به این فهرست اضافه شده‌اند.

با وجود انتقادهای گسترده از سیاست عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی و اسرائیلی، رهبر جمهوری اسلامی، شهریور ۱۴۰۰ در دیدار با برخی ورزشکاران ایرانی که در المپیک و پارالمپیک شرکت کرده بودند گفت مسئولان ورزش ایران «نباید در این حوزه، به هیچ وجه منفعل شوند» و ورزشکار ایرانی نباید با رقبای اسرائیلی «دست بدهد.»

حمایت علی خامنه‌ای از چنین روندی سابقه‌ دارد. او مهر ۱۳۹۷ نیز در این باره خطاب به ورزشکاران گفته بود که «از مسابقه ندادن نترسید» و با اشاره به نارضایتی نهادهای بین‌المللی از این اقدام گفت: «به دَرَک که ناراضی می‌شوند، هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.»

بر اساس گزارش‌های تایم اسرائیل، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ ف.ع/ پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *