۲,۵ برابر شدن شاخص فلاکت در ایران طی یک دوره پنج ساله

By | ۱۴۰۱-۰۵-۰۵

مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران با انتشار گزارشی، پنج خطر پیش روی اقتصاد ایران را که پیش از این در گزارش مجمع جهانی اقتصاد شناسایی و معرفی شده بود، تایید کرد.

مجمع جهانی اقتصاد در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی پنج ریسک اقتصاد ایران را بحران اشتغال و معیشت، سرخوردگی جوانان، رکود اقتصادی طولانی‌مدت، بحران منابع طبیعی، از دست دادن تنوع زیستی و فروپاشی اکوسیستم اعلام کرده بود.

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با بررسی روندهای آماری مختلف، نگرانی‌های یادشده برای اقتصاد ایران را صحت‌سنجی و اعتبار ریسک‌های شناسایی‌شده را تایید کرده است.

علاوه بر این پنج ریسک شناسایی‌شده، مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران دو نگرانی دیگر شامل افزایش بی‌رویه سطح عمومی قیمت‌ها و افت رابطه مبادله ناشی از کاهش تجارت خارجی را به فهرست ریسک‌های پیش روی اقتصاد ایران افزوده است.

در این گزارش با اشاره به ارقام شاخص فلاکت طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تصریح شده که رقم این شاخص بیشتر از ۲.۵ برابر شده که به‌نوعی ناشی از رکود تورمی حاکم بوده است.

مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران ترکیب بیکاری و تورم بالا را موجب بحرانی‌شدن وضعیت معیشت جامعه دانسته است.

همچنین در این گزارش به موضوع افزایش سهم هزینه‌های مسکن از هزینه‌های کل خانوار طی سال‌های اخیر اشاره شده و آمده افزایش هزینه‌های مسکن، توانایی خانوارها را برای انجام سایر مخارج ضروری زندگی کاهش می‌دهد و تامین معیشت را دشوارتر می‌کند.

رشد نابرابری در توزیع درآمد در سطح جامعه و دشواری تامین معیشت و پرداخت هزینه‌ها برای درصد قابل‌توجهی از جمعیت، از جمله دیگر نگرانی‌های عمده‌ای است که در این گزارش نسبت به بحرانی شدن آنها هشدار داده شده است.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *