میرحسین موسوی درباره «موروثی شدن رهبری» در ایران هشدار داد / سرنوشت حسین همدانی: عبرتی برای بازماندگان است

By | ۱۴۰۱-۰۵-۱۸

هشدار میرحسین موسوی درباره جانشینی موروثی رهبری و نتایج «جرائم ننگین» حکومت در منطقه

خودکامه، همه چیزتان را مطالبه می‌کند | سال‌های حصر، ما را بر عهدمان پابرجاتر کرده است

کلمه – میرحسین موسوی در نوشتاری از حصر، با هشدار درباره جانشینی موروثی رهبری و نتایج «جرائم ننگین» حکومت در منطقه، تاکید کرد که «۱۱ سال و اند دوری، ما را بر عهدمان با آرمان‌های پیشین پابرجاتر کرده است».

▫️او در این نوشتار، که مقدمه‌ای است بر «ترجمه عربی بیانیه‌های جنبش سبز» با روایت و تحلیلی از آنچه در اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ در ایران و نیز در جنبش‌های اعتراضی منطقه رخ داد نوشت: «حاکمیت، نام بهار عربى را به بیدارى اسلامى تغییر داد، تا حرکت معطوف به آزادى و عدالت ملت‌هاى به ستوه آمده از دیکتاتورى و گرسنگى و فقر و بى‌عدالتى و مجالس قلابى را از حقیقتش خالى کند».

▫️میرحسین موسوی با اشاره به «غمنامه‌ای که همچنان در سوریه ادامه دارد» نوشت: «گناه بزرگ حکومت ما دست بردن در حقیقت معانی است. هر نام پرشکوهی به ننگین‌ترین جرائم تعلق می‌گیرد. دفاع از حرم که به معنای حراست از قلب مومن در مقابل کمترین گرایش به ستمگران است، به خون ریختن در سرزمین‌های بیگانه برای تحکیم پایه‌های رژیمی کودک‌کش اطلاق می‌شود».

▫️او «میلیون‌ها مهاجر و صدها هزار کشته در سوریه، بدنامى حزب‌الله لبنان، پیدایش داعش، جنگ‌هاى قومى و قبیله‌اى در یمن و گرایش کشورهاى عربى به پیوند با اسرائیل و شعار هلال شیعى» را «شاهد شوم بودن نیات این کجروى» دانست و افزود: «مصیبت‌هاى ناشى از این اقدامات برای ایران و منطقه همه از یک خطاى بزرگ ریشه مى‌گرفت و آن دست بردن در مضمون حقیقى خواست ملت‌ها بود. مردم تشنه آن‌اند که آزاد باشند و خود بر گزینند، و این انتخاب آنان قطعا به نفع بشریت به طور عموم، با هر ایده و ایمانى، و به سود منافع ملى و حاکمیت مردم خواهد بود».

▫️میرحسین موسوی از عاشورای ۸۸ و «استخدام اوباش بد‌سیرت برای قمه‌کش کردن جوانان مردم» یاد کرد و افزود: «سزای آن سردار بی‌افتخاری که به این جنایت اعتراف و مباهات کرد چه بود، جز آنکه جانش در غربت به قربانی مستبدی دیگر تلف شود». او این سرنوشت را «عبرتی برای بازماندگان» خواند «تا دریابند که خودکامه در ازای طعمه‌ای که پیش‌پای‌شان می‌اندازد همه چیز آنان را مطالبه می‌کند».

▫️رهبر محصور جنبش سبز در بخش دیگری از این نوشتار، درباره جانشینی موروثی رهبری در ایران هشدار داد و با اشاره به سخنانی از این دست که پس از مرگ رهبری، فرزندش رهبری شیعیان را به دست می‌گیرد نوشت: «زبان‌شان لال! مگر سلسله‌های ۲۵۰۰ ساله بازگشته‌اند که فرزندی پس از پدرش به حکومت برسد؟» او با اشاره به سخنی عتاب‌آمیز از بنیانگذار جمهوری اسلامی درباره مناسبات «شاهنشاهی» افزود: «سیزده سال است که اخبار این توطئه شنیده می‌شود. اگر به راستی در پی آن نیستند چرا یک بار چنین نیتی را تکذیب نمی‌کنند؟»

▫️میرحسین موسوی در پایان این نوشتار، آرزو کرد روزی را «که قنداقه‌پوش‌های ما دیگر زیر قنداقه تفنگ بزرگ نشوند. باشد روزی که ایران و ایرانی به آزادی و شکوفائی لایق خویش برسد. باشد زمانی که راستی بر دروغ و دادگری بر ستم پیروز شود. باشد که این شب سر آید و این زادبوم از نو بامداد را تجربه کند».

متن کامل مقدمه میرحسین موسوی بر «ترجمه عربی بیانیه‌های جنبش سبز» در “کلمه” منتشر خواهد شد.

 

سرنوشت حسین همدانی: عبرتی برای بازماندگان است

میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که همچنان در حصر خانگی به سر می‌برد، حسین همدانی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران را که در سوریه کشته شد، به دلیل نقش داشتن در سرکوب اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ «سردار بی‌افتخار» توصیف کرد.

او سرنوشت مسئولانی چون حسین همدانی را «عبرتی برای بازماندگان» خواند «تا دریابند که خودکامه در ازای طعمه‌ای که پیش‌پای‌شان می‌اندازد همه چیز آنان را مطالبه می‌کند.»

موسوی در تازه‌ترین نوشته خود که از سوی وب‌سایت کلمه نزدیک به او منتشر شده، مستقیماً اسم همدانی یا دیگر فرماندهان سپاه را ذکر نکرد، اما از عاشورای ۸۸ و «استخدام اوباش بدسیرت برای قمه‌کش کردن جوانان مردم» یاد کرد و نوشت: «سزای آن سردار بی‌افتخاری که به این جنایت اعتراف و مباهات کرد چه بود، جز آنکه جانش در غربت به قربانی مستبدی دیگر تلف شود».

حسین همدانی که در دوران سرکوب جنبش اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و روز عاشورای آن سال، فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله تهران را بر عهده داشت، پس از آن در ۱۶ مهر ۹۴ در حلب سوریه کشته شد.

در سال ۱۳۹۴ محمدعلی جعفری، فرمانده کل وقت سپاه پاسداران در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اقدامات حسین همدانی، از او به عنوان «جمع‌کننده فتنه ۸۸» نام برد. در ادبیات جمهوری اسلامی از اعتراضات گسترده علیه حکومت جمهوری اسلامی با عنوان «فتنه» یاد می‌شود.

خود همدانی در مصاحبه‌ای دربارهٔ اقدامات خود در سال ۸۸ گفته بود: «پنج هزار نفر از کسانی که در آشوب‌ها حضور داشتند ولی در احزاب و جریانات سیاسی حضور نداشتند و از اشرار و اراذل بودند را شناسایی کردیم و در منزلشان کنترلشان می‌کردیم؛ روزی که فراخوان می‌زدند این‌ها کنترل می‌شدند و اجازه نداشتند از خانه بیرون بیایند.»

حسین همدانی در ادامه افزوده بود: «همه سینماهای تهران را اجاره کردم. تمام مدارس و حسینیه‌ها را در اختیار گرفتیم. نزدیک به ۳۰ هیئت را هم که با من مرتبط بودند را هم آماده کردیم و گفتم دسته‌ها را به سمت میدان دانشگاه بیاورید. در روز عاشورا همین سه گردان غائله را جمع کردند.»

این فرمانده سپاه پاسداران در پایان این گفت‌وگو با اشاره به اینکه «این حرف‌ها باید در تاریخ ثبت شود»، گفته بود: «در این اتفاقات ۸۳۰ نفر جانباز دادیم. فتنه ۸۸ از سوریه و جنگ هشت ساله مهم‌تر است. ۴۵ هزار بسیجی در این صحنه بودند».

همچنین پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس، محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران، در توئیتی نوشت که سلیمانی در سرکوب اعتراضات سال‌های ۷۸ و ۸۸ در ایران نقش داشت و «در صحنه مقابله با ضدانقلاب در کف خیابان بود».

اعتراضات سال ۷۸ در واکنش به بسته شدن روزنامه سلام آغاز شد که در جریان آن نیروهای سرکوب به کوی دانشگاه تهران حمله کردند.

همچنین اعتراضات سال ۸۸ که در واکنش به اعلام پیروزی دوباره محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آن سال صورت گرفت، بزرگترین جنبش اعتراضی ایران پس از انقلاب تا آن زمان توصیف شد.

نوشته تازه آقای موسوی، مقدمه او بر «ترجمه عربی بیانیه‌های جنبش سبز» است که در جریان این اعتراضات منتشر شدند.

انتقاد تند میرحسین موسوی از سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی

در حالی که با فاصله کمی از اعتراضات سال ۸۸، اعتراضات کشورهای عربی موسوم به «بهار عربی» روی داد، موسوی نوشت: «حاکمیت، نام بهار عربی را به بیداری اسلامی تغییر داد، تا حرکت معطوف به آزادی و عدالت ملت‌های به ستوه آمده از دیکتاتوری و گرسنگی و فقر و بی‌عدالتی و مجالس قلابی را از حقیقتش خالی کند.»

آخرین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی همچنین از مداخله حکومت ایران در کشورهای منطقه از جمله سوریه انتقاد کرد.

در حالی که جمهوری اسلامی حضور خود در سوریه را تحت عنوان «دفاع از حرم» توجیه می‌کند، موسوی نوشت: «دفاع از حرم که به معنای حراست از قلب مؤمن در مقابل کمترین گرایش به ستمگران است، به خون ریختن در سرزمین‌های بیگانه برای تحکیم پایه‌های رژیمی کودک‌کش اطلاق می‌شود.»

او «میلیون‌ها مهاجر و صدها هزار کشته در سوریه، بدنامی حزب‌الله لبنان، پیدایش داعش، جنگ‌های قومی و قبیله‌ای در یمن و گرایش کشورهای عربی به پیوند با اسرائیل و شعار هلال شیعی» را «شاهد شوم بودن نیات این کجروی» دانست و افزود: «مصیبت‌های ناشی از این اقدامات برای ایران و منطقه همه از یک خطای بزرگ ریشه می‌گرفت و آن دست بردن در مضمون حقیقی خواست ملت‌ها بود.»

رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *