درآمد یک و نیم میلیاردی مدیر حراست؛ فساد فولاد مبارکه در ورزش

By | ۱۴۰۱-۰۵-۳۱

سه‌شنبه ۲۵مرداد، گزارش نهایی کمیسیون صنایع و معادن در مورد تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

نمایندگان مجلس با ۱۶۸ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و چهار رای ممتنع، با ارسال این گزارش به قوه‌قضاییه موافقت کردند.

روز جمعه۲۸مرداد، رسانه‌های رسمی در ایران خبر از کشف بیش از ۹۰ عنوان تخلف، شامل «پولشویی» و «رانت» به ارزش بیش از ۹۱ هزار میلیارد تومان در این شرکت شدند.

آن‌چه در گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای نمایندگان مجلس به چشم می‌خورد این است که از سال ۱۳۹۸ تاکنون، کارخانه فولاد مبارکه سپاهان، از باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان، به عنوان فرصتی برای پولشویی استفاده کرده است.

در این گزارش، به حقوق ماهیانه ۹۲ میلیون تومانی «محمدرضا ساکت»، استخدام ۱۶ مشاور و دستمزد سالیانه ۹۶۷ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان به آن‌ها و خرید البسه برای مدیران این کارخانه از معتبرترین و گران‌قیمت‌ترین برندهای جهان نگاهی می‌اندازیم.

همچنین می‌پرسیم محمدرضا ساکت کیست و چگونه به مدیرعاملی یکی از مهم‌ترین، ریشه‌دارترین، پرطرفدارترین و اصیل‌ترین باشگاه‌های ورزشی تاریخ ایران رسید و از آن، بنگاهی برای پولشویی در فوتبال و اقتصاد ایران ساخت؟

محمدرضا ساکت؛ از رانندگی برای اکبر ترکان تا حقوق نجومی

ماهی ۹۲ میلیون تومان حقوق ثابت، تنها درآمد محمدرضا ساکت از باشگاه سپاهان نیست. در گزارش تحقیق و تفحصمجلس شورای اسلامی قید شده که محمدرضا ساکت فقط در یک مورد، برای خودش، پاداش ۲۷۶ میلیونی در نظر گرفته بود.

در شفاهیات فوتبال ایران، محمدرضا ساکت هرگز به عنوان شخصیت مستقل شناخته نشده است. او با وجود پست‌هایی مانند ریاست هیات فوتبال اصفهان، مدیرعاملی باشگاه سپاهان و دبیرکلی فدراسیون فوتبال، در تمامی دو دهه گذشته، به عنوان «مهره پادو» دو مدیر اقتصادی، ورزشی و نظامی ایران شناخته شده است؛ «اکبر ترکان» و «مهدی تاج».

مرداد سال۱۳۹۶«محمد مایلی‌کهن»، سرمربی سابق تیم‌ملی فوتبال ایران سال ۱۳۹۵در انتقاد به حضور مدیران نزدیک به مهدی تاج در فدراسیون فوتبال، گفته بود: «طرف راننده اکبر ترکان بود، الان دبیر فدراسیون فوتبال ایران است.»

محمدرضا ساکت در آن سال، دبیرکلی فدراسیون فوتبال را برعهده داشت.

دهه ۶۰، زمانی که اکبر ترکان ریاست هیات فوتبال اصفهان را برعهده داشت، محمدرضا ساکت راننده شخصی او و خانواده‌اش بود. اما چگونه به خودروی اکبر ترکان رسید؟ ساکت در دهه ۶۰ از فعالان پایگاه بسیج اصفهان بود که برای جنگ، نیروی داوطلب بسیجی پیدا و اعزام می‌کردند. خودش اما سابقه حضور در جبهه را ندارد.

اکبر ترکان که مدتی در سال‌های پایانی دهه ۷۰ ریاست هیات فوتبال اصفهان را برعهده داشت، راننده شخصی‌اش را جانشین خود کرد. از آن زمان، محمدرضا ساکت به مهدی تاج رییس و مدیرعامل وقت باشگاه سپاهان، نزدیک‌تر شد.

طی دو دهه اخیر، زندگی اقتصادی محمدرضا ساکت و آقازاده‌اش، بارها مورد نقد و اتهام قرار گرفته است. به صورت نمونه مرداد سال ۱۳۹۶ «مصطفی یگانه»، خواننده پاپ ایران در برنامه «حالا خورشید» مدعی شد که پسر یکی از مدیران فدراسیون فوتبال ایران از او «کلاه‎برداری» کرده است: «علی‎رغم میل باطنی‌ام، مجبور شدم از پسر این آقا شکایت کنم. او متواری است و من حتی حکم جلب او را هم دارم.»

او شهریور همان سال به صورت واضح نام «محمد ساکت» را در برنامه «مثبت دو» از شبکه دوم سیما به زبان آورد: «من دوستی دارم به نام محمد ساکت که مدتی است هیچ خبری از او ندارم. لطفا اگر کسی او را می شناسد یا نشان و آدرسی از او دارد، با برنامه تماس بگیرد.»

از درآمد نجومی رئیس حراست باشگاه سپاهان چه می‌دانیم؟

در بخشی از گزارش تحقیق و تفحص تاکید شده که باشگاه سپاهان تا ابتدای سال ۱۳۹۸، «سودده» بوده و پس‌از آن با افزایش غیرقانونی بودجه این باشگاه و تعیین ارقام جدید برای قراردادها و پاداش‌ها، از تاریخ ۳۱خرداد۱۳۹۹ به بنگاه «زیان‌ده» تبدیل شده است.

در این گزارش تاکید شده که از سال۱۳۹۹، (که همزمان است با آغاز مدیرعاملی محمدرضا ساکت در این باشگاه) در اصلاح قرارداد بازیکنان مبلغ ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و در بخش «کمک و هدایا» مبلغ ۵ میلیارد و ۴۹۸ میلیون تومان، به غیر از افزایش ۳۰۰ درصدی قرارداد و بودجه باشگاه، به قرارداد بازیکنان اضافه شده است.

به عبارتی، محمدرضا ساکت از قرارداد بازیکنان، مشاوران و پرسنل باشگاه به عنوان فرصتی برای «پولشویی» در این مجموعه استفاده کرده است.

نمونه‌‌اش این‌که او در یک مورد، ۵۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، در سال ۱۳۹۹ به رییس حراست باشگاه سپاهان اصفهان، پاداش داده است.

سال ۱۳۹۹ حقوق پایه وزارت کار مبلغ ۲میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شد. بخش عمده‌ای از کارگران کارخانه‌های فولاد مبارکه اصفهان براساس همین جدول حقوق وزارت کار، حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند. حقوق یک سال کارگر این کارخانه کمتر از ۳۵ میلیون تومان است و محمدرضا ساکت به مدیر حراست باشگاه، برای پیروزی تیم فوتبال سپاهان نزدیک به ۵۲ میلیون تومان پاداش داده بود.

مدیر حراست باشگاه سپاهان، کریم فخارزاده است. در گزارش تحقیق و تفحص قید شده که حقوق آقای کریم‌ فخارزاده به عنوان «مشاور مدیرعامل» و رییس حراست باشگاه، ۳۵۰ میلیون تومان در سال تعیین شده بود. اما ۲۴ اسفند همان سال در «اصلاحیه شماره یک» مبلغ ۵۰ میلیون تومان، دو روز بعد یعنی ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در «اصلاحیه شماره ۲» مبلغ ۱۰ میلیون تومان و در نهایت طی اصلاحیه‌های «شش‌گانه» به مبلغ یک میلیارد و ۶۷۵ میلیون تومان به همراه ۱۲۶۰ یورو حق ماموریت افزایش می‌یابد.

رییس حراست باشگاه سپاهان همچنین طی سه سال گذشته مبلغ ۵۹ میلیون و ۸۵ هزار تومان به عنوان «پاداش» و «حق حضور در جلسه» از هیات مدیره به صورت جداگانه دریافت کرده است.

در گزارش تحقیق و تفحص مجلس قید شده که کریم فخارزاده را «محمود اسلامیان» به باشگاه سپاهان معرفی کرده بود. محمود اسلامیان در دوران ریاست مهدی تاج در فدراسیون فوتبال، نایب رییسی این فدراسیون را برعهده داشت.

همچنین در ادامه این گزارش قید شده که بنا به درخواست مدیرعامل باشگاه سپاهان، در سال ۱۴۰۰ میزان حقوق، قراردادها و پاداش بازیکنان و کارکنان سپاهان، در مجموع ۲۰۹ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل سپاهان، حقوق کارگران فولاد اصفهان را کجا هزینه می‌کند؟

سه‌شنبه ۱۲مرداد۱۴۰۰،  کارگران پیمانکاری فولاد مبارکه اصفهان، در مقابل ساختمان مرکزی این شرکت تجمع اعتراضی برپا کردند. علت تجمع این کارگران، اعتراض به پایین بودن حقوق و محرومیت از دیگر مزایای شغلی‌شان بود.

گزارش تحقیق و تفحص مجلس می‌گوید که در همان سال ۱۴۰۰ به دستور مدیرعامل باشگاه سپاهان، ۷ جفت کفش اسنیکرز به ارزش ۱۲ میلیون تومان به اعضای هیات‌مدیره این باشگاه هدیه داده شده است. همچنین مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان به عنوان «هزینه قاچاق لباس» برای پرداخت نشدن حق گمرک، پرداخت ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان جهت خرید کت و شلوار «هاکوپیان» و همچنین پرداخت ۱۲ میلیون تومان جهت خرید پیراهن و کفش آدیداس برای اعضای هیات‌مدیره، در فهرست مفاسد اقتصادی مدیران این باشگاه به چشم می‌خورد.

خرید ۸ عدد ساعت هوشمند سامسونگ مدل اکتیو، با دسته استیل و چرم، به ارزش بیش از ۴۱۲ میلیون تومان نیز در این فهرست به چشم می‌خورد.

در موردی دیگر آبان ۱۳۹۹ محمدرضا ساکت دستور به پرداخت ۹ میلیارد تومان برای خرید «کاپشن ورزشی» برای کارکنان باشگاه‌های فولاد سپاهان و فولاد نوین می‌دهد. در گزارش تحقیق و تفحص مجلس، این هزینه نوعی «تزریق بلاوجه منابع» قلمداد شده است.

سه شنبه ۱۲مرداد۱۴۰۱ بیش‌از صد کارگر فولاد مبارکه اصفهان در اعتراض به سطح نازل دستمزد و دریافت نکردن مطالبات خود، درمقابل ساختمان مرکزی فولاد مبارکه تجمع کردند.
پیام یونسی‌پور
ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *