سوء تغذیه در انتظار دانشجویان؟! رئیس دانشگاه «بهشتی»: غذای «نیم‌پرس» به دانشجویان می‌دهیم!

By | ۱۴۰۱-۰۶-۱۰

-سعدالله نصیری قیداری رئیس دانشگاه «بهشتی» (دانشگاه ملی ایران) در توضیح آنچه گام‌های موثر در خدمات‌رسانی و امکانات رفاهی برای دانشجویان این دانشگاه «تراز اول» در یکسال گذشته برداشته شده، گفته است، «دانشگاه با ارائه برخی غذاهای محلی و ملی در سطح کیفی خوب، به تغذیه‌ی دانشجویان تنوع بخشیده و با ارائه کردن غذای «نیم‌پرس» از دورریز و هدر رفت غذا جلوگیری کرده است!»
-همزمان با افزایش تنگناهای اقتصادی در کشور، مصرف گوشت، میوه، سبزیجات و لبنیات در ایران به ویژه در دهک‌های پایین‌تر بسیار نگران‌کننده شده است. این نگرانی بخصوص برای کودکان، زنان و همچنین گروه‌های نوجوان و جوان جامعه ابعاد ویژه و تعیین‌کننده پیدا می‌کند به ویژه اینکه عوارض و آسیب‌های سوء تغذیه گریبان نسل‌های پیاپی را می‌گیرد.

با افزایش چشمگیر گرانی مواد غذایی در آستانه سال تحصیلی جدید، رئیس دانشگاه «بهشتی» (دانشگاه ملی ایران) از ارائه غذای «نیم‌پرس» به دانشجویان خبر داده و از آن به عنوان اقدام مثبت در راستای جلوگیری از دور ریختن غذا یاد کرده است!

سعدالله نصیری قیداری رئیس دانشگاه «بهشتی» (دانشگاه ملی ایران) در توضیح آنچه گام‌های موثر در خدمات‌رسانی و امکانات رفاهی برای دانشجویان این دانشگاه «تراز اول» در یکسال گذشته برداشته شده، گفته است، «دانشگاه با ارائه برخی غذاهای محلی و ملی در سطح کیفی خوب، به تغذیه‌ی دانشجویان تنوع بخشیده و با ارائه کردن غذای «نیم‌پرس» از دورریز و هدر رفت غذا جلوگیری کرده است.»

او تأسیس و بازسازی رستوران‌های این دانشگاه را روند بهبود وضعیت تغذیه‌ی دانشجویان خواند و گفت «تأسیس رستوران مکمل برای عرضه غذای رستوران‌های شناخته شده با قیمت مناسب، اقدام دیگری است که از مهرماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.»

یکی از نیازهای اساسی و بنیادین دانش‌آموزان و دانشجویان تغذیه مناسب است که در سلامت جسمی و روانی آنان تأثیر مستقیم دارد و امکان پیشرفت و تحصیل را به شکل بهتری فراهم می‌کند. این تعذیه باید شامل تمام مواد مغذی، پروتئین و ویتامین‌ها باشد و کمبود هرکدام، در چرخه سلامت ایجاد اختلال می‌کند.

همزمان با افزایش تنگناهای اقتصادی در کشور، مصرف گوشت، میوه، سبزیجات و لبنیات در ایران به ویژه در دهک‌های پایین‌تر بسیار نگران‌کننده شده است. این نگرانی بخصوص برای کودکان، زنان و همچنین گروه‌های نوجوان و جوان جامعه ابعاد ویژه و تعیین‌کننده پیدا می‌کند به ویژه اینکه عوارض و آسیب‌های سوء تغذیه گریبان نسل‌های پیاپی را می‌گیرد.

در این میان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که بدون هرگونه تخصصی درباره همه چیز حرف می‌زند و رهنمودهای غیرکارشناسی و تخریبی می‌دهد در دیدار با هیئت دولت سیزدهم به موضوع بحران مواد غذایی اشاره کرد که انگار تازه  پس از جنگ اوکراین رخ داده است! او  مسئله امنیت غذایی را بسیار مهم خواند ولی همچنان بر توصیه‌های غیرکارشناسی قبلی خود مبنی بر لزوم خودکفایی در اقلام اساسی مانند گندم تأکید کرد. او گفت که «مسئله امنیت غذایی یک مسئله درجه یک است که نباید از آن غفلت شود!»

بی‌ توجهی به تغذیه سالم دانشجویان در جمهوری اسلامی اما امری همیشگی بوده و حالا پس از بازگشایی دانشگاه‌ها با کاهش شیوع کرونا، مسمومیت‌های سریالی و شکایت دانشجویان از کیفیت نازل غذای بوفه‌ها شدت یافته است.

قیمت غذای دانشجویی برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در سه شاخه‌ی «کم‌هزینه»، «متوسط» و «پُرهزینه» تقسیم‌بندی شده و آنهم به این شکل  که صبحانه ۱۶۰۰ تومان، ناهار و شام کم‌هزینه ۲۱۰۰ تومان، ناهار و شام متوسط هزینه ۳۰۰۰ تومان، ناهار و شام پرهزینه ۳۵۰۰تومان، حداقل و حداکثر مبلغ غذای دانشجویان شاغل به تحصیل در سنوات غیرمجاز ۶۸۰۰ تا ۹۶۰۰ تومان!

از هزینه کل غذای دانشجویی ۲۵درصد باید توسط دانشجو پرداخت شود آنهم دانشجویانی که عمدتا درآمدی ندارند و دست‌کم در سال‌های ابتدایی تحصیل بار هزینه‌های آنها بر دوش خانواده‌ است.

اردوان ارژنگ «معاون دانشجویان داخل در سازمان امور دانشجویان» در اینباره گفته است که صندوق رفاه دانشجویان و سازمان امور دانشجویان به دنبال وارد کردن فشار به خانواده‌ها نیستند اما مبلغ سه هزار تومان حتی هزینه دستمزد کارگران را هم تأمین نمی‌کند.

سهم ۲۵درصدی از هزینه‌ها برای دانشجویان در حالیست که هنوز نرخ غذا برای سال تحصیلی جدید اعلام نشده است و طبق اعلام مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، هفته آینده و پس از تشکیل جلسه هیئت امنای این صندوق در ۱۲ شهریورماه مشخص خواهد شد.

به گفته‌ی این مسئول وزارت علوم، برای تأمین هزینه‌های مواد غذایی دانشجویان در سال تحصیلی جدید، جلساتی با سازمان برنامه و بودجه برگزار شده تا «شرایط تامین مواد غذایی دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید با مشکل مواجه نشود.»

او تأکید کرد «بودجه‌ای که برای تغذیه دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده به گونه‌ای است که دانشگاه‌ها در زمینه تامین موادغذایی به مشکلی برخورد نکنند، ولی با این وضعیت هم سازمان برنامه و بودجه کار کارشناسی دقیق در این خصوص انجام خواهد داد و اگر نیاز به افزایش بودجه در این زمینه باشد، امیدوارم که سازمان برنامه و بودجه چاره‌اندیشی نماید.»

بر مبنای گزارش جدید مرکز آمار ایران، تورم سالانه امردادماه در گروه خوراکی‌ها افزایش داشته و به ۴١/۵ درصد رسیده است. این تورم به نسبت تیرماه یک‌ درصد افزایش داشته است.

گزارش مرکز آمار ایران همچنین نشان می‌دهد، شاخص قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی‌ها در طول ۱۲ ماه به نسبت مدت زمان مشابه خود، رشد ۵۷/۴ درصدی داشته و بر این اساس تورم سالانه ۲/۳ درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است.

بیشترین تورم سالانه در گروه اقلام روغنی و چربی‌ با شاخص قیمت ۱۱۰ درصد ثبت شده است. سپس، شیر، پنیر و تخم‌مرغ، غلات و سبزیجات بیشترین درصد تورم سالانه امرداد را داشته‌‌اند.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *