اوکراین در واکنش به استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی، سفیر جمهوری اسلامی را اخراج می‌کند

By | ۱۴۰۱-۰۷-۰۲

وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در حمله به اوکراین، تصمیم گرفته که اعتبارنامه سفیر ایران در این کشور را پس بگیرد و تعداد کارکنان سفارت ایران در کی‌یف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

وزارت خارجه اوکراین در بیانیه خود گفت: «ارائه سلاح به روسیه در جنگ علیه اوکراین اقدامی غیردوستانه است که به روابط اوکراین و ایران ضربه‌ای جدی می‌زند.»

روز جمعه ارتش اوکراین از سرنگون‌سازی شش پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶ در نزدیکی بندر اودسا خبر داده بود.

ولودیمیر زلنسکی در واکنش به این خبر گفت جمهوری اسلامی در حال آسیب زدن به شهروندان اوکراین و تمامیت سرزمینی این کشور است.

روزنامه وال استریت ژورنال روز ۲۶ شهریور به نقل از فرماندهان اوکراینی و کارشناسان مستقل نوشت که روسیه طی هفته‌های اخیر با استفاده از پهپادهای انتحاری ایرانی چند حمله ویرانگر در استان خارکیف انجام داده و این پهپادها برای سربازان اوکراینی خطرات جدید ایجاد می‌کند.

رودیون کولاهین، فرمانده توپخانه ۹۲ مکانیزه اوکراین، گفت که روسیه پهپادهای انتحاری«شاهد ۱۳۶»را رنگ جدید کرده و به نام «ژرانیوم ۲» تغییر نام داده شده است.

روز ۲۲ شهریور ارتش اوکراین اعلام کرده بود که برای اولین بار با پهپادهای انتحاری ساخت ایران مواجه شده و یکی از آن‌ها را سرنگون کرده است.

فرمانده توپخانه ۹۲ مکانیزه اوکراین گفت که شناسایی پهپادهای ایرانی به دلیل کوچک بودن و پرواز در ارتفاع بسیار پایین برای سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین دشوار است.

وال استریت ژورنال نوشت که به نظر می‌رسد پهپادهای ایرانی بیشتر در خارکیف مستقر شده‌اند؛ منطقه‌ای که نیروهای اوکراینی یک ضدحمله بزرگ در آن انجام داده و بخش‌هایی از خاک خود را از روسیه پس گرفتند.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کرده بودند، ولی به گزارش منتشر شده درباره سقوط یک پهپاد ایرانی در اوکراین واکنش نشان نداده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز ۲۳ شهریور استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین را «بخشی از همان نفوذ مخربی» دانسته بود که جمهوری اسلامی «در منطقه و فراتر از آن دنبال می‌کند».

شاهد ۱۳۶از نوع پهپادهایی است که جمهوری اسلامی در اختیار گروه‌های نیابتی خود در منطقه قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *