وحشت‌زدگی حکومت و بازداشت بیش از ۳۰۰ فعال سیاسی، مدنی و دانشجویی در جریان خیزش سراسری مردم

By | ۱۴۰۱-۰۷-۱۵

بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری از جمله کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در ایران، بیش از ۳۰۰ فعال سیاسی، مدنی و دانشجویی در جریان خیزش سراسری مردم بازداشت شده‌اند. در این میان تنها بیش از ۱۰۰ دانشجو از دانشگاه‌های مختلف بازداشت شده‌اند.

این آمار به جز هزاران معترضی است که مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی از بازداشت آن‌ها در جریان اعتراضات خبر داده‌اند. از جمله به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، بیش از دو هزار شهروند کرد بازداشت شده‌اند که هویت بیش از ۴۰۰ نفر از آنان برای این سازمان احراز شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، جادی میرمیرانی، محسن طهماسبی، حسین درواری، آرین اقبال، میلاد نوری و عادل طالبی، از فعالان حوزه اینترنت بازداشت شده‌اند.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، روز سه‌شنبه ۱۲ مهر ماه، آناهیتا هاشمی‌‌پور، دانشجوی کارشناسی روان‌شناسی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران و یحیی پاتشیک‌ پور، دانشجوی ارشد هنر دانشگاه باهنر کرمان به وسیله نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

یک روز پیش از آن نیز خبر بازداشت بهاره هدایت، عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و زندانی سابق سیاسی، منتشر شد.

بهاره هدایت در زمان بازداشت در خانه یکی از دوستانش بوده و ماموران در خانه را شکسته‌اند و بدون نشان دادن حکم معتبر، بازداشتش کرده‌اند.

هدایت به مکان نامعلومی برده شده است.

علیرضا آزاد و محمدمهدی محمدی، دانشجویان رشته علوم کامپیوتر دانشگاه شریف نیز بازداشت شده‌اند.

مهدی موحدی، دانشجوی کارشناسی شیمی دانشگاه خواجه نصیر، بهنام حیدری دانشجوی کارشناسی ارشد تئاتر دانشگاه تهران و همچنین مهراب مهری و مهدی تجلایی‌فر، دانشجویان رشته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی از دیگر افراد بازداشت شده هستند.

علی جلیلیان، سپهر باسامی و محمدامین موسوی، سه دانشجوی رشته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز روز ۱۲ مهر بازداشت شده‌اند.

امیرحسین پورسیف، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت، سجاد جیریایی، دانشجوی دانشگاه علوم قضایی و دانش‌آموخته دانشگاه «آیت‌الله بروجردی»، جواد آزاد و عادل منصوری، دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و علی طاهری، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته انیمیشن دانشگاه هنر تهران، از دیگر دانشجویان بازداشت شده در روزهای گذشته هستند.

سپیده سالاروند، کنشگر حوزه اجتماعی و مستندساز نیز روز دوشنبه بازداشت شده است.

پس از خیزش مردمی در ایران، تعدادی از وکیلان از جمله میلاد پناهی‌پور، سعید جلالیان و بابک پاک‌نیا بازداشت شدند.

حدود ۳۰ فعال حقوق زنان نیز در روزهای گذشته بازداشت شده‌اند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به ژینا مدرس گرجی، آوین راستی، لیلا عباسی، فرانک رفیعی، باران ساعدی، ماهرو هدایتی، آزاده جماعتی، بهار زنگی‌بند، ریزان احمدی، لیلا سقزی، ثریا خدری، گلاله وطن‌دوست و بیان عزیزی اشاره کرد که در شهرهای مناطق کردنشین ایران بازداشت شده‌اند.

منصوره موسوی، ایمان به‌پسند، مهسا غلامعلی‌زاده، نرگس حسینی، المیرا بهمنی، بهار اصلانی و صفیه قره‌باقی هم از جمله دیگر فعالان حقوق زن بازداشت شده هستند.

در روزهای گذشته همچنین گزارش‌هایی درباره بازداشت حدود ۳۰ خبرنگار منتشر شده است؛ از جمله الهه محمدی که مراسم خاکسپاری مهسا امینی را پوشش داد، دستگیر شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و سازمان گزارشگران بدون مرز هم از دستگیری ۱۹ روزنامه‌نگار در جریان خیزش سراسری مردم در ایران خبر داده بود.

نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار روزنامه شرق که تصاویر حضور خانواده مهسا امینی در بیمارستان کسری را منتشر کرده بود هم روز ۳۱ شهریور در خانه خود در تهران بازداشت شد.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *