خیزش جهانی علیه جمهوری اسلامی؛ تجمع مقابل کنسولگری ایران در استانبول با وجود هشدار پلیس

By | ۱۴۰۱-۰۷-۱۵

با وجود تهدید پلیس ترکیه به دستگیر کردن معترضان در صورت تجمع، روز جمعه ۱۵ شهریور جمعی از شهروندان ایرانی مقیم استانبول مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی در این شهر جمع شدند و دست به اعتراض زدند.

به مانند روزهای گذشته، ظهر جمعه تجمعی اعتراضی در واکنش به «قتل حکومتی» مهسا امینی و حمایت از خیزش سراسری مردم ایران، در استانبول شکل گرفت.

پلیس ترکیه اما بر خلاف تجمع‌های اعتراضی پیشین، اجازه این تجمع را نداد و اعلام کرد در صورت حضور معترضان، آنان را دستگیر خواهد کرد.

با وجود این تهدید و ممنوعیتی که پلیس ترکیه ایجاد کرد، شماری از شهروندان ایرانی مقیم استانبول، فعالان حقوق زنان، فعالان مدنی و کنشگران جنبش‌های فمنیستی مقابل کنسولگری ایران جمع شدند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

ایرانیان مقیم استانبول با وجود خطر بازداشت و اخراج از ترکیه، در این تجمع حاضر شدند تا حمایت و همبستگی خود را با خیزش سراسری مردم در ایران نشان دهند.

از همان روزهای نخست شکل‌گیری اعتراضات خیابانی مردم در ایران، تظاهرات و تجمعات اعتراضی در بسیاری از شهرهای ترکیه (به ویژه در استانبول) برگزار شد

این تجمعات در روزهای گذشته در نقاط مختلف شهر استانبول و با هماهنگی نیروهای ضد شورش و پلیس ترکیه بر‌پا شد اما با وجود هماهنگی‌های پیشین، پلیس با برگزاری تجمع روز جمعه مخالفت کرد.

بسیاری از شهروندان ایرانی مقیم ترکیه، فعالان حقوق زنان و فعالان مدنی ترکیه اعلام کرده‌اند در روزهای آینده نیز این تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی را در حمایت از قیام مردم ایران در سراسر این کشور ادامه خواهند داد.

در سه هفته اخیر بسیاری از زنان اهل ترکیه که در تجمع‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی حضور داشته‌اند، در بیانیه‌های خود گفته‌اند با زنان ایرانی احساس نزدیکی می‌کنند.

به گفته برخی فعالان حقوق زنان در ترکیه، شورش زنان در ایران و قتل مهسا امینی شباهت زیادی به وضعیتی دارد که در ترکیه هم در جریان است؛ از جمله خروج دولت اردوغان از «کنوانسیون استانبول» در اول ژانویه ۲۰۲۱.

بر مبنای کنوانسیون استانبول، کشورهای عضو موظف‌اند هر گونه خشونت، از خشونت کلامی گرفته تا خشونت فیزیکی، تجاوز، قتل ناموسی، سقط جنین اجباری و ازدواج اجباری را در قانون کشور جرم‌انگاری و مجازات‌های لازم را برای مجرمان پیش‌بینی و تصویب کنند.

این شباهت‌ها و ترس از «ایران شدن» ترکیه، باعث شده است جنبش‌های زنان در این کشور در روزهای اخیر تجمعاتی گسترده را برای حمایت از مهسا امینی و اعتراضات ایران شکل دهند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *