ابراهیم رئیسی”آیت الله قتل عام” دانشجویان را مگس نامید

By | ۱۴۰۱-۰۷-۱۶

امروز در زمان سخنرانی ابراهیم رییسی در دانشگاه الزهرا، جمعی از دانشجویان بیرون از محل سخنرانی دست به تجمع زدند و شعارهایی علیه او سر دادند.

رئیسی خطاب به آنها گفت: ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عرض خود میبری و زحمت ما میداری!

بی بی سی – دانشجویان معترض در دانشگاه الزهرا علیه ابراهیم رئیسی شعار دادند. رئیس جمهور ایران روز شنبه برای مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها به این دانشگاه زنانه در تهران رفت.

دانشجویان معترض شعار می‌دادند: «رئیسی برو گم شو!» و «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر».

برخی از زنان حاضر در این اعتراضات روسری و مقنعه خود را از سر کنده و در هوا می‌چرخاندند. چندین دانشگاه دیگر ایران در شهرهای مختلف نیز صحنه اعتراضات بوده‌اند. تجمعات متعددی هم در نقاط مختلف بسیاری از شهرها شکل گرفته است. نیروهای امنیتی در مناطق مختلف، از جمله سنندج، کرج و تهران به سوی معترضان شلیک کرده‌اند.

این بیست و دومین روز و آغاز چهارمین هفته از اعتراضات سراسری بی‌وقفه‌ای است که جرقه آنها جان باختن مهسا (ژینا) امینی پس از بازداشت به دست ماموران گشت ارشاد بوده است.

در سرکوب این اعتراضات ده‌ها نفر کشته، صدها نفر زخمی و چند هزار نفر بازداشت شده‌اند. یکی از خونبارترین رویدادهای روزهای اخیر کشتار معترضان در حاشیه نماز جمعه اهل سنت زاهدان بوده که عفو بین‌الملل شمار کشته‌شدگان آن را دست‌کم ۸۲ نفر اعلام کرده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه الزهرا گفت: «دشمن تصور می‌کرد که می‌تواند در ظرف دانشگاه امیال خود را دنبال کند، غافل از اینکه دانشجویان و اساتید ما بیدار بوده و اجازه تحقق خیال‌های باطل دشمن را نخواهند داد.»

آقای رئیسی درباره اعتراضات اخیر گفت: «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست.»

همزمان با حضور آقای رئیسی در دانشگاه الزهرا ده‌ها نفر از دانشجویان علیه او شعار می‌دادند.

«توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» و «خس و خاشاک تویی، لایق این … تویی» هم از دیگر شعارهای معترضان بود.

اشاره این شعار به عبارت «خس و خاشاک» است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور اسبق، درباره معترضان سال ۱۳۸۸ به کار برده بود.

گزارشی از اعتراض داخل سالن سخنرانی آقای رئیسی منتشر نشده است. پر کردن سالن با هواداران حکومت حتی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی که میانه‌روتر از آقای رئیسی بود هم سابقه دارد.

روز شنبه به جز دانشگاه الزهرا در چندین دانشگاه دیگر ایران نیز تجمع‌های اعتراضی با شعارهای تند ضدحکومتی برگزار شده است. فضای امنیتی سنگینی در اطراف برخی از دانشگاه‌ها گزارش شده است.

در تجمعی مقابل دانشگاه فردوسی مشهد شعار «مرگ بر دیکتاتور» داده شد. در دانشگاه تبریز هم تجمعی شکل گرفته است.

در دانشگاه تربیت مدرس معترضان شعار «زن، زندگی، آزادی» دادند.

در دانشگاه امیرکبیر تهران (پلی تکنیک) معترضان به یاد نیکا شاکرمی شعار دادند: «نیکای ما رو بردن، جنازه‌ش رو آوردن».

دانشگاه تهران نیز صحنه اعتراضات دانشجویان بوده است و بیرون محوطه دانشگاه نیز درگیری و تجمع‌های پراکنده گزارش شده است.

باشگاه خبرنگاران، وابسته به صداوسیما، نوشته که بسیجی‌‌ها در دانشگاه مقابل دانشجویان معترض تجمع برگزار کرده‌اند.

در این گزارش آمده که: «نیروهای بسیج دائما دانشجویان را به آرامش دعوت کنند و به طرف مقابل توصیه می‌کنند تا شعار ساختارشکنانه سر ندهند.»

شبه‌نظامیان بسیج، که با سپاه مرتبط هستند، یکی از بازوهای اصلی سرکوب در ایران بوده‌اند.

خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران جو امنیتی شدیدی داشته است و گزارش‌ها حاکی از تیراندازی با تفنگ ساچمه‌ای در اطراف خیابان انقلاب و بلوار کشاورز است.

یک شاهد عینی به بی‌بی‌سی فارسی گفت ماموران به طور بی هدف حتی عابرانی را هم که شعار نمی‌دادند و جزو معترضان نبودند هدف می‌گرفتند.

فعالان دانشجویی می‌گویند در نزدیکی دانشگاه نوشیروانی بابل هم تیراندازی شده است.

تجمع در نزدیکی دانشگاه شریف

اطراف دانشگاه شریف هم رویدادهای مشابهی گزارش شده است. ماموران برای پراکندن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.

قرار بود امروز بعد از ظهر تجمع اعتراضی به دعوت شورای هماهنگی دانشگاه شریف انجام شود، اما این شورا در جلسه‌ای اضطراری تجمع را لغو کرد.

روز چهارشنبه شورای دانشگاه شریف اعلام کرده بود که بعد از ظهر روز شنبه، اعضای هیات علمی دانشگاه برای «اعتراض به هتک حرمت دانشگاه و وقایع ناگوار یکشنبه گرد هم می‌آیند و آن را روز سوگ مظلومانه دانشگاه صنعتی شریف اعلام می‌دارند.»

دانشگاه شریف هفته گذشته هدف محاصره و حمله ماموران امنیتی بود و کلاس‌ها در آن قرار است به صورت غیرحضوری برگزار شود.

حمله یکشنبه شب نیروهای امنیتی و لباس شخصی به دانشگاه شریف واکنش‌های تندی برانگیخت. انجمن اسلامی این دانشگاه در بیانیه‌ای روز یکشنبه دهم مهرماه را «روز خونین» دانشگاه و «لکه ننگ دیگری بر کارنامه حاکمیت» توصیف کرد.

این انجمن اسلامی در این بیانیه تعداد دانشجویان بازداشت‌شده را بیش از ۳۰ نفر برآورد کرده است. بر اساس بعضی روایت‌ها از حوادث دیشب تعداد بازداشتی‌ها بیش از این بوده است.

این نهاد دانشجویی همچنین خواهان اعلام همبستگی تمام دانشجویان و استادان دانشگاه‌های سراسر ایران شده و از آنها خواسته کلاس‌های درس را تعطیل کنند.

گزارش‌ها حاکی است همزمان با تحولات جدید در دانشگاه شریف، ترکیب تحریریه روزنامه شریف نیز تغییر کرده و تمام حساب‌های مجازی این روزنامه نیز به تیم جدید منتقل شده است.

روز دوشنبه مسئولان دانشگاه صنعتی شریف اعلام کردند که کلاس‌های دانشگاه تا اطلاع بعدی تنها به صورت مجازی برگزار خواهد شد و دانشجویان کارشناسی حق تردد در دانشگاه را نخواهند داشت.

روز شنبه یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، گفته که «امروز دشمن در پی غیرحضوری کردن آموزش است. دانش آموز ما در فضای مجازی در هر ثانیه فرصت‌های زیادی برای آموزش را از دست می دهد و برنامه ریزی دشمن بر روی همین مسأله و حضور گسترده دانش آموزان در فضای مجازی جهت فرصت سوزی است.»

ویدئویی که از شیراز به بی‌بی‌سی فارسی رسیده حاکی از آن است که مقام‌ها گوشی‌های موبایل دانش‌آموزان را به دلیل اعتراضات گرفته‌اند و بررسی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *