گزارش‌ها از درگیری شدید در سنندج 

By | ۱۴۰۱-۰۷-۱۹

سایت «هه‌نگاو» که اخبار حقوق بشری در کردستان را دنبال می‌کند، شامگاه دوشنبه از درگیری شدید و رگبار گلوله در سنندج خبر داد.

این سایت در صفحه توئیتری خود نوشت: «سنندج زیر رگبار، هجوم نظامی تمام قد، دسترسی به اینترنت قطع، دسترسی به وسایل اولیه پانسمان و درمان قطع اما سرفرازانه در حال مقاومت است».

ویدئوهایی نیز از اعتراضات امشب در سنندج منتشر شده است.

سنندج در روزهای اخیر بویژه شامگاه یکشنبه صحنه اعتراضات گسترده‌ای بود که به درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی منجر شد.

جوانان دلیر سنندج امشب خیابانها را تحت کنترل خود دارند

سنندج؛ تلاش نیروهای امنیتی برای سرکوب سنگین معترضان

گزارش‌ها از سنندج، مرکز استان کردستان در غرب ایران حاکی از آن است که نیروهای امنیتی از شب گذشته در تلاش سنگین برای سرکوب معترضان هستند.

در تصاویری از نمای عمومی شهر سنندج در شب گذشته منتشر شده، صدای ممتد تیراندازی و شلیک شنیده می‌شود.

منابع محلی می‌گویند سنندج از شب گذشته «زیر رگبار سنگین است و در مناطقی مثل بهاران و کمربندی ۲۵ یک لحظه صدای رگبار قطع نمی‌شود.»

بر اساس این گزارش‌ها در شهرهای سنندج، سقز و دیواندره «نیروهای حکومتی با سلاح‌های جنگی در خیابان‌ها مستقر شده‌اند» و در سنندج «از تیربار استفاده می‌کنند.»

سنندج بیستمین شهر بزرگ ایران است و پس از سقز که محل زندگی مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله ایرانی بود که در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد به اغما رفت و درگذشت، اولین شهر ایران است که اعتراضات از آن آغاز شد.

از زمان شروع اعتراضات سراسری در ایران که اکنون وارد چهارمین هفته خود شده، سنندج به طور مرتب صحنه اعتراض و درگیری شدید ماموران مسلح حکومت با معترضان بوده است.

گزارش‌ها خود از سنندج از حضور پر جمعیت نیروهای امنیتی مسلح در نقاط مختلف شهر حکایت دارد.

همچنین تصاویری که از پوکه گلوله‌های شلیک شده در شهر طی روزهای اخیر را منتشر شده نشان می دهد که بر خلاف اظهارات مقام‌های حکومتی، ماموران از گلوله های جنگی در سرکوب معترضان استفاده می کنند.

هەنگاو تصاویری از پوکه گلوله‌های شلیک شده در شهر طی روزهای اخیر را منتشر کرده و می گوید این پوکه ها نشان می دهد که ماموران مسلح از گلوله های جنگی علیه مردم غیرمسلح شهر استفاده می کنند

اینترنت در سنندج قطع است و در سایر شهرهای کردستان هم بسیار ضعیف و در بیشتر ساعات غیرقابل استفاده عنوان می‌شود.

به دلیل قطع دسترسی‌های مستقیم، بی‌بی‌سی در حال حاضر به طور مستقل قادر به تایید آنچه در شبانه روز اخیر در سنندج می گذرد نیست.

دو روز پیش از این در شانزدهم مهرماه، شلیک مستقیم ماموران به سر راننده جوانی که بوق اتومبیل خود را به نشانه اعتراض به صدا آورده بود، موجی از خشم شهروندان ایرانی در همراهی با او و مردم سنندج را در پی داشته است.

در تصاویری که از لحظه کشته شدن این شهروند ایرانی در سنندج منتشر شده، ماموران لباس شخصی متعددی دیده می‌شوند که با سلاح جنگی در حال دویدن در شهر هستند.

همچنین گفته می شود که در طول روز گذشته دستکم ۴ معترض در این شهر کشته شده اند .

معترضان در دیگر شهرهای ایران برای نشان دادن همراهی خود با مردم شهرهای مختلف کردستان از جمله سنندج که زیر فشار سرکوب قرار دارد، شعار «کردستان چشم و چراغ ایران» سر می‌دهند.

مقام‌های حکومتی اعتراضات در شهرهای استان کردستان را به تحریک کشورهای خارجی نسبت می‌دهند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از زمان شروع اعتراضات تاکنون چندین بار مقر احزاب کرد مرتبط با ایران را در اقلیم کردستان عراق هدف حملات نظامی خود قرار داده است.
بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *