خامنه‌ای: غلط بکند کسی حتی به کَندن درخت جمهوری اسلامی فکر کند

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۲

در بحبوحه اعتراضات ادامه‌دار ضدحکومتی در ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بار دیگر علیه معترضان سخنرانی کرد و گفت مقام‌های جمهوری اسلامی در برابر آنان «ایستادگی» می‌کنند.

آقای خامنه‌ای روز جمعه، ۲۲ مهر، در جمعی از مقامات جمهوری اسلامی و شرکت‌کنندگان در «کنفرانس وحدت» گفت جمهوری اسلامی «نهالی کوچک» بود که «با هدایت‌های» روح‌الله خمینی «در مقابل دو ابرقدرت آن زمان ایستاد و آن نهال اکنون به درختی تناور تبدیل شده که غلط بکند کسی حتی فکر کَندن آن را نیز بکند.»

اعتراضات کنونی در ایران با اعتراض به جان باختن مهسا امینی پس از بازداشت به دست گشت ارشاد آغاز شد و به سرعت کلیت نظام جمهوری اسلامی را نشانه گرفت و اکنون نزدیک به یک ماه است که ادامه دارد.

تاکنون گزارش‌ها و ویدئوهای بسیاری از معترضان ایرانی منتشر شده که نشان می‌دهد علیه جمهوری اسلامی و شخص خامنه‌ای شعار می‌دهند و تصاویر رهبر جمهوری اسلامی را آتش می‌زنند.

علی خامنه‌ای که پیشتر اعتراضات ایران را به خارج از کشور نسبت داده روز جمعه بر «ایستادگی» خود و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی در برابر مخالفت‌ها و اعتراضات‌ها تاکید کرد.

او گفت: «ما ایستادیم و پیش رفتیم، البته ایستادگی نیز مانند هر کار دیگر سختی‌هایی دارد، اما آن کسانی هم که تسلیم می‌شوند دچار سختی می‌شوند. با این تفاوت که ایستادگی موجب پیشرفت و تسلیم باعث عقب‌رفت است.»

در روزهایی که مدارس ایران به یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات تبدیل شده، رهبر جمهوری اسلامی پیشتر این اعتراضات را واکنشی در برابر «پدیده‌ بی‌نظیر سرود حماسی سلام فرمانده» دانسته بود.

او در سخنرانی روز چهارشنبه، ۲۰ مهر، مدعی شد که این سرود ساخته حکومت ایران «از مرزها فراتر رفت و ده‌ها میلیون جوان و نوجوان را در دنیا به خودش جذب کرد» و به عقیده خامنه‌ای به همین دلیل، اعتراضات کنونی ایرانی برای بازگشایی مدارس در اول مهر «برنامه‌ریزی» شد.

تاکید بر «وحدت اسلامی» با وجود سرکوب‌ها در مناطق سنی‌نشین

همچنین رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز جمعه بر «لازمه تحقق وحدت اسلامی» و «جلوگیری از تبدیل اختلافات مذهبی به تنازع و درگیری» تاکید کرد.

او ادعا کرد: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون هر آن چه در توان داشته برای تحقق عملی وحدت اسلامی به کار گرفته است.»

این در حالی است که در جریان اعتراضات اخیر، شدیدترین و مرگبارترین سرکوب‌ها، در دو استان سنی‌نشین ایران، کردستان و سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

علاوه بر حملات موشکی سپاه پاسداران به اقلیم سنی‌نشین کردستان عراق، چند سازمان غیردولتی در مورد گستردگی و تشدید سرکوب در شهر کردنشین سنندج ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیش از آن نیز در جریان اعتراضات گروهی از مردم زاهدان علیه تجاوز یک سرهنگ نیروی انتظامی به یک دختر بلوچ، در هشتم مهرماه، نیروهای امنیتی بیش از ۹۰ نفر از مردم زاهدان را کشتند.

مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان تایید کرده که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به سر و قلب مردم بی‌دفاع زاهدان شلیک کردند.

او همچنین به تازگی گفته است: «نوع برخورد با مردم سنندج و زاهدان مشابهت فراوانی دارد و کشتار در این دو شهر بی‌رحمانه بود.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: «به مردم این دو منطقه اتهام تجزیه‌طلبی زده می‌شود؛ در حالی که کُرد و بلوچ از اصیل‌ترین اقوام ایرانی هستند که برای حفظ تمامیت ارضی کشور در طول تاریخ در کنار سایر هموطنان از جان مایه گذاشته‌اند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها از جمله در جریان اعتراضات جاری، به مخالفان و معترضان در مناطق سنی‌نشین اتهام تجزیه‌طلبی زده‌اند.

رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *