شورای صنفی فرهنگیان: اسرا پناهی قطعا در روز حمله لباس شخصی‌ها به مدرسه شاهد جان باخته است

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۶

کانال تلگرام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار گزارش تکمیلی خود در ارتباط با مرگ اسرا پناهی نوشت برای این شورا پس از راستی‌آزمایی «مسجل شده» که این دانش‌آموز اردبیلی در همان روز حمله نیروهای شخصی به دبیرستان شاهد جان باخته است.

این شورا روز دوشنبه ۲۵ مهر با انتشار بیانیه‌ای نوشت که بر اساس تحقیقاتش، «هم‌چنین یک دانش‌آموز دیگر در همین مدرسه، از همان روز در کما به سر می‌برد.»

لباس شخصی‌ها روز ۲۱ مهرماه به «دبیرستان دخترانه شاهد – شهید رانی نظام» حمله کردند و یک روز بعد، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در بیانیه‌ای خبر داد که در این حمله تعدادی دانش‌آموز بازداشت شدند و یک دانش‌آموز نیز جان باخته است.

اما خبر جان باختن اسرا پناهی پس از مدتی از آن بیانیه شورا حذف شد.

شورای هماهنگی اکنون در بیانیه جدید خود توضیح داده که علت این حذف این بوده که قصد داشته «این خبر را مجددا راستی‌آزمایی» کند و اکنون برایش مسلم شده که علاوه بر جان باختن اسرا پناهی در روز حمله، یک دانش‌آموز دختر دیگر نیز به کما رفته است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی پس از انتشار خبر جان باختن این دانش‌آموز، تلاش کرد با روایت‌های دیگری بگوید که هیچ دانش‌آموزی در این دبیرستان جان نباخته است.

حسن عاملی، امام جمعه اردبیل، در مصاحبه با روزنامه هم‌میهن گفت که اعتراض خانواده‌های دانش‌آموزان مدرسه شاهد اردبیل به دلیل بردن دانش آموزانشان به مراسم حکومتی صحت دارد، ولی دانش‌آموزی کتک نخورده و کشته نشده است.

خبرگزاری‌ها و رسانه‌های وابسته به حکومت نیز به نقل از فردی که گفته بودند عموی اسرا پناهی است، اعلام کردند او «ناراحتی قلبی مادرزادی» داشته و به این دلیل «در بیمارستان فوت کرده» است.

اما شورای هماهنگی معلمان نوشت: «بر اساس عکس‌ها و تصویرهایی که در فضای مجازی منتشر شده است، اسرا پناهی سه سال پیش در مسابقات شنای استانی مقام سوم را کسب کرده بود. احتمال اینکه کسی با بیماری قلبی بتواند در ورزش سنگین و نفس‌گیری مانند شنا، مقام استانی کسب کند، آن ادعا را منتفی می‌نماید.»

در ادامه بیانیه این شورا آمده است: «هم‌چنین اینکه در یک روز در یک مدرسه مشخص یک دانش‌آموز فوت کند و دانش‌آموز دیگری نیز به کما برود و همه‌ این‌ها عادی و طبیعی و بی‌ربط به حمله‌ی نیروهای امنیتی به مدرسه باشد را کاملا زیر سوال می‌برد.»

شورای هماهنگی معلمان با اشاره به پنهانکاری حکومت درباره قتل مهسا امینی پس از گذشت بیش از یک ماه از این قتل تاکید کرد: «تجارب متعددی که در سال‌های گذشته روی داده است قویا ثابت می‌کند که قضاوت مردم همیشه درست بوده است، فارغ از اینکه دستگاه‌های مختلف دولتی چه سناریوهایی برای پوشاندن حقیقت و ارائه‌ روایت‌های کذب تدارک ببینند.»

این شورا در پایان بیانیه خود، «قاطعانه» از حاکمیت و نیروهای نظامی و امنیتی خواست «از تعرض و دست‌درازی به مدرسه و فضاهای آموزشی دست بردارند و حرمت این اماکن را حفظ کنند.»

شورای هماهنگی معلمان همچنین تایید کرد که «برخی از مدارس به مکانی برای استقرار نیروها و خودروهای نظامی تبدیل شده‌ است.»

جان باختن اسرا پناهی موجب موجی از اعتراضات مردمی و دانشجویی در شهر اردبیل شده که همچنان ادامه دارد.

همچنین علی دایی در واکنش به این قتل نوشت: «سکوت ناشی از اعمال فشار حاکمیت در برابر اعتراضات منجر به تعرض به دانش‌آموزان بی‌گناه در مدارس و ضرب‌وشتم و ریختن خون یکی دیگر از دخترانم در زادگاهم گردیده، سکوتی که تاوان مرگ دارد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *