اخراج جمهوری اسلامی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در پی تلاش برای سرکوب اعتراضات

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۸

با آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، اعلام شد که به دنبال سرکوب سهمگین اعتراضات سراسری در ایران، فیلترینگ و قطع اینترنت و بازداشت روزنامه‌نگاران، جمهوری اسلامی از این نمایشگاه کنار گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار ایران‌اینترنشنال، نرگس اسکندری-گرونبرگ، شهردار ایرانی‌تبار فرانکفورت، اعلام کرد طبق تصمیم شورای شهر فرانکفورت، جمهوری اسلامی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت اخراج شده است.

با این حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد به دلیل این که غرفه اختصاص داده شده، «در شأن و جایگاه» نشر ایران نبوده، از حضور در این نمایشگاه انصراف داده است.

هفتاد و چهارمین نمایشگاه کتاب آلمان از ۲۷ مهر تا اول آبان ۱۴۰۱ در فرانکفورت برگزار می‌شود.

روز دوشنبه نیز کیم دلوریزون، برنده‌ امسال کتاب سال حوزه‌ زبان آلمانی، در مراسمی در آستانه‌ شروع نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، موهای خود را به‌ نشانه‌ همبستگی با زنان ایران، تراشید.

سال گذشته، اعضای انجمن خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی با هدف آگاهی‌بخشی عمومی درباره انهدام این هواپیما، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در آلمان غرفه برپا کردند.

در هفته‌های اخیر در شهرهای مختلف آلمان تجمعات گسترده‌ای علیه جمهوری اسلامی برگزار شده و قرار است روز شنبه ۳۰ مهر نیز به دعوت انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی و حامد اسماعیلیون، سخنگوی این انجمن، در برلین راهپیمایی گسترده ایرانیان برگزار شود.

شورای مدیریت گذار از فراخوان برای راهپیمایی ایرانیان در برلین در روز شنبه حمایت و از همه ایرانیان ساکن آلمان و دیگر کشورهای جهان دعوت کرده است با این «حرکت بزرگ تاریخی» همراه شوند.

این شورا اعلام کرد: «ایرانیان خارج از کشور از تمام جهان در همایش پرشکوه برلین در کنار هم جمع می‌شوند تا همبستگی و اراده پر شکوه شهروندان ایرانی برای رهایی از استبداد دینی و ساختن ایرانی دموکراتیک، آزاد، آباد و سکولار را به نمایش بگذارند.»

مرکز همکاری احزاب کردستان ایران نیز اعلام کرد از فراخوان برای گردهمایی بزرگ اعتراضی روز شنبه در برلین پشتیانی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *