رضا پهلوی خواستار تشکیل یک «دولت موقت تکثرگرا» شد

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۸

شاهزاده رضا پهلوی روز پنج‌شنبه در سخنانی بر ضرورت تشکیل یک «دولت موقت تکثرگرا» برای گذار از حکومت جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت که او شخصا خواهان ایفای نقش سیاسی در آینده ایران نیست و از هیچ حزب و سازمانی هم حمایت نمی‌کند.

ولیعهد پیشین ایران اضافه کرد که دولت موقت باید اقداماتی چون تضمین آزادی‌ها و حقوق مردم، حل مشکلات معیشتی مردم، تنظیم سیاست خارجی برای تامین منافع ایران و برگزاری همه‌پرسی را انجام دهد.

او همچنین گفت: «خوشحالم که تاکید من در سال‌های اخیر برای جانشین کردن فردمحوری با سیستم‌محوری در صحنه سیاسی ایران از سوی شما پذیرفته شد و در مسیر عملی شدن قرار دارد».

شاهزاده رضا پهلوی تاکید کرد که نسل جدید، مدیریت مهارت‌های غیرمتمرکز را پذیرفته است و نیاز به رهبری متمرکز و فردی ندارد.

ولیعهد پیشین ایران با اشاره به سخنرانی قبلی خود در روز ۱۳ خرداد امسال، بار دیگر یادآوری کرد که «بزرگ‌ترین اپوزیسیون و آلترناتیو» جمهوری اسلامی را «ملت ایران» می‌داند.

او در پاسخ تلویحی به برخی نگرانی‌های مطرح شده در این سال‌ها در مورد حضور خود در چشم‌انداز سیاست آتی ایران گفت: «تنها خواسته‌ی من تشکیل یک نظام دموکراتیک در ایران است، فارغ از اینکه نوع آن چه باشد».

ولیعهد پیشین ایران افزود که آن‌چه برای او اهمیت دارد، «پیروزی حاکمیت مردم است».

به گفته شاهزاده رضا پهلوی، با تداوم دور جدید اعتراضات مردمی در سراسر ایران، دولت آمریکا «چرخشی سریع در مواضع خود نسبت به ایران داشته است» که از نتایج اولیه «همبستگی و اتحاد» ایرانیان داخل و خارج از کشور است.

آقای پهلوی با اشاره به دیدارها و رایزنی های متعددی که طی یک‌ماه گذشته با سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران غربی داشته است، گفت که از جمله خواسته‌های او برای حمایت از مردم ایران، «ایجاد صندوق‌هایی برای پشتیبانی از اعتراضات و اعتصابات و تامین آزادی ارتباطات» است.

او تصریح کرد: «امروز می‌توانم به شما اعلام کنم که تعدادی از این صندوق‌ها در مراحل پایانی راه‌اندازی است و موسسان و گردانندگان آن‌ها هم‌اکنون در تلاشند تا برخی موانع قانونی باقی‌مانده به‌ویژه برای ارسال کمک‌ها به ایران را هرچه ‌زودتر برطرف کنند».

به گفته ولیعهد پیشین ایران، در همین زمینه، باید به تکنولوژی اینترنت ماهواره‌ای مانند استارلینک اشاره کرد که هم‌اکنون تعدادی از ترمینال‌های آن در ایران فعال شده و کمکی مهم به ایرانیان داخل کشور در حفظ ارتباط‌شان با یکدیگر و دنیای خارج است.

علاوه‌بر این، شاهزاده رضا پهلوی گفت که از یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، نیز خواسته است تا «تحقیقات ویژه‌ای را در مورد کشتار کودکان و سرکوب دانش‌آموزان در ایران انجام دهد».

او آن‌چه را که در اردبیل و دیگر شهرهای ایران در بیش از پنج هفته گذشته رخ داده است، مصداق «جنایت علیه بشریت و کودک‌آزاری سیستماتیک» دانست.

آقای پهلوی بار دیگر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به‌ویژه «ارتشیان ایران» را خطاب قرار داد و گفت: «اگر هنوز نمی‌توانید آشکارا به مردم‌تان بپیوندید، دست‌کم مسئولیت دارید تا دستگاه سرکوب رژیم را مختل و فلج کنید».

او تاکید کرد: «امروز، هر کس، به هر شکلی، در صفوف متحد مردم نفاق بیفکند، تنها به عمر جمهوری اسلامی می‌افزاید و خواسته یا ناخواسته کمک می‌کند که این رژیم خون‌ریز و متوحش، جان‌های بیشتری را بگیرد».

شاهزاده رضا پهلوی در سخنرانی پیشین خود نیز خطاب به نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی گفته بود که وظیفه آن‌ها «دفاع از جان ملت» است و نه سرکوب و بازداشت و کشتار مردم معترض.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *