نتایج یک تحقیق: هزینه «شش هزار میلیاردی» زندان‌های جمهوری اسلامی

By | ۱۴۰۱-۰۷-۳۰

بررسی‌ها نشان می‌دهد بودجه سازمان زندان‌ها در ایران حدود سه و نیم برابر مجموع اعتبارات پنج دانشگاه بزرگ کشور است.

پایگاه داده باز ایران با بررسی بودجه سازمان زندان‌ها در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد پولی که از بودجه عمومی به این سازمان تزریق می‌شود، به حدود ۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد که بیش از ۵ هزار میلیارد تومان آن اعتبارات جاری و هزینه‌های روزمره زندان‌ها است.

حکومت ایران چند میلیارد در سال هزینه زندان های خود می کند؟

تحقیقات پایگاه داده باز ایران همچنین نشان می‌دهد که علاوه بر سهم قابل توجه این سازمان از اعتبارات ملی، بیش از ۱۰ درصد اعتبارات استانی نیز به سازمان زندان‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

حکومت ایران چند میلیارد در سال هزینه زندان های خود می کند؟

براساس اعلام این پایگاه حجم اعتباراتی که در لابه‌لای بودجه استانی به سازمان زندان ها تزریق می‌شود، تقریبا معادل ردیف بودجه این سازمان در اعتبارات ملی است.

به عبارتی در حالی که بسیاری تصور می‌کنند بودجه جاری و عمرانی سازمان زندان‌ها در سال ۱۴۰۰، حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده‌ است، در واقعیت پولی که از بودجه عمومی به این سازمان تزریق می‌شود، به حدود ۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد که بیش از ۵ هزار میلیارد تومان آن اعتبارات جاری و هزینه‌های روزمره زندان‌ها است.

حکومت ایران چند میلیارد در سال هزینه زندان های خود می کند؟

پنج هزار میلیارد تومان بودجه جاری، آن هم به ارزش سال ۱۴۰۰ به نسبت اعداد و ارقام لایحه بودجه رقم بزرگی است. کافی است این رقم را با برخی ردیف‌های دیگر لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مقایسه کنیم.

با آغاز اعتراضات گسترده در شهریور ماه هزاران شهروند معترض بازداشت و به زندان‌‌ها و بازداشگاه‌های موقت منتقل شده‌اند.

حکومت ایران چند میلیارد در سال هزینه زندان های خود می کند؟

از سوی دیگر آتش‌سوزی زندان اوین که هنوز ابهام‌های زیادی درباره آن وجود دارد، نام سازمان زندانها را سر زبان‌ها انداخه است؛ سازمانی عریض و طول و غیرشفاف که از نظر اداری وابسته به قوه قضائیه است.
صدای آمریکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *