انتشار فراخوان برای تجمعات خیابانی در آستانه چهلمین روز کشته‌شدن مهسا امینی

By | ۱۴۰۱-۰۸-۰۳

فردا چهارشنبه چهارم آبان ۱۴۰۱ در آستانه چهلمین روز کشته‌شدن مهسا(ژینا) امینی چندین فراخوان از سوی گروه‌های مختلف و فعالان مدنی در داخل ایران منتشر شده است.

در اغلب این بیانیه‌ها اعلام شده که در این روز با تاکید بر شعار «زن، زندگی، آزادی» شهروندان خشمگین و معترض به خیابان‌ها خواهند آمد.

بر اساس فراخوانی که توسط جمعی از فعالان حقوق زنان ایران منتشر شده فردا به مناسبت چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی که طولانی‌ترین اعتراضات بیش  از چهاردهه گذشته را رقم زده است نوشته شده که برای «برابری، عدالت و برای زن زندگی آزادی خیابان‌ها را فتح می‌کنیم»

در این فراخوان آمده است: «اکنون نزدیک به چهل روز است نام ژینا (مهسا) امینی را چون نماد آزادی در خیابان‌ها فریاد می‌زنیم و هر روز به عزای ژینای دیگری می‌نشینیم. اکنون می‌دانیم که آزادی زندگی است و زندگی مقاومت است. می‌دانیم که تک‌تک ما رهبران این انقلاب هستیم و صدای حق‌خواهیمان بلندتر از آن است که به مصادره دربیاید.»

امضا کنندگان این بیانیه به سرکوب گسترده معترضان در چهل روز گذشته تاکید شده و با اشاره به فجایعی که در خیابان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس رقم خورده نوشته‌اند: «فرزندان‌مان را از مدارس ربودند و کشتند. معلمان و کارگران را سرکوب کردند.کارخانه ها و دانشگاه‌ها را پادگان کرده‌اند. زنان معترض را در خیابان‌ها به صورت سیستماتیک آزار و اذیت دادند. نمازگزاران را در صفوف نماز به رگبار بستند، زندان‌ها را به آتش کشیدند، کوشیدند فریاد حق‌طلبی ملت کرد و ترک و بلوچ و لرو عرب و ترکمن و … را با قساوتی دوچندان در هم شکنند، غافل از آن‌که مردمی که به پا خاسته‌اند دیگر از پا نمی‌شینند.»

این فعالان اعلام کرده‌اند که ساعت پنج بعد از ظهر روز چهارم آبان از خیابان شریعتی تهران از پیچ ‌شمیران تا میدان تجریش و میادین اصلی در شهرهای دیگر تجمع خواهند کرد.

علاوه بر بیانیه فعالان زن در ایران گروه جوانان محلات تهران نیز با انتشار اطلاعیه شماره چهارده خود، از مردم ایران دعوت کرد تا فردا در محلات اطراف دانشگاه‌ها و بازار و روزهای بعد از آن از ساعت یازده صبح تجمع کنند.

این گروه در اطلاعیه خود از مردم خواسته‌اند که در روزهای بعد نیز از ساعت سه بعد از ظهر در محله‌های تهران و دیگر شهرها اجتماعات اعتراضی خود را ادامه بدهند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «ما از هر اقدامی برای ضربه زدن به حکومت ظالم و فاسد اسلامی حمایت می‌کنیم» و «آتش این انقلاب را روشن نگاه می‌داریم تا سایر عوامل لازم از جمله همراهی بیشتر مردم در داخل و خارج اتفاق بیفتد.»

فراخوان‌های پراکنده‌ای نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد اقشار دیگر شهروندان نیز برای همراهی با اعتراضات شهروندان ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

در حالی که در روزهای گذشته نیروهای امنیتی به تجمع پزشکان و اعضای نظام پزشکی در شهرهای شیراز، تهران و اصفهان حمله کرده‌اند اعلام شده است که فردا چهارشنبه چهارم آبان‌ماه «تجمع بزرگ‌ صنفی اعضای نظام پزشکی تهران» در اعتراض به رخدادهای چهل روز گذشته از ساعت ۱۱ صبح در خیابان امیرآباد شمالی، ابتدای خیابان فرشی مقدم برگزار خواهد شد.

اعتراض اعضای نظام پزشکی به دخالت نیروهای امنیتی در روند درمان معترضانی که برای درمان به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند است.

یکی از فراخوان‌ها که توسط جمعی از شهروندان در ایلام منتشر شده با عنوان ««آخرین هشدار به سپاه پاسداران در ایلام» را برگزیده و اعلام کرده است که «اگر سپاه ایلام همچنان به بازداشت جوانان انقلابی ادامه دهد و مردم راسرکوب کند پرونده فساد اخلاقی سرکرده‌هایش را برملا می‌کنیم از صادق کاکی و دخترش شروع می‌کنیم که پرونده فساداخلاقی قطوری دارند.»

مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز، همراه با خانواده خود به تهران سفر کرده بود که هنگام خروج از ایستگاه مترو توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی موسوم به «گشت ارشاد» دستگیر شد و سه روز بعد، در ۲۵ شهریور، رسانه‌های رسمی اعلام کردند که او در بیمارستان کسری تهران جان باخته است.

از آن زمان تاکنون و با گذشت شش هفته، دور تازه‌ای از اعتراضات سراسری در ایران در واکنش به جان باختن او ادامه یافته که با گسترش دامنه اعتراضات به شهرهای کوچک و همچنین واکنش‌های کم‌سابقه بین‌المللی، عملا به اعتراضات ضدحکومتی مبدل شده است.

ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *