بررسی اعتراضات مردمی ایران در شورای امنیت سازمان ملل

By | ۱۴۰۱-۰۸-۰۷

اعتراضات مردمی ایران در یک نشست “غیر رسمی” در شورای امنیت سازمان ملل متحد با حضور جاوید رحمان، گزارشگر ویژه این سازمان، شیرین عبادی و نازنین بنیادی بررسی می‌شود, دفتر حقوق بشر سازمان ملل از وضعیت بازداشت‌شدگان نگران است.

بنا به درخواست آمریکا و آلبانی که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه ژوئن سال جاری را برعهده داشت، قرار است این شورا در روز چهارشنبه ۱۱ آبان (۲ نوامبر) موضوع اعتراضات مردمی در ایران را در یک نشست “غیر رسمی” بررسی کند.

خبرگزاری رویترز نوشت: «این نشست سرکوب جاری زنان و دختران و اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران را زیر ذره بین می‌گذارد. این جلسه فرصت‌ها برای تشویق به انجام تحقیقات قابل اعتماد و مستقل درباره نقض حقوق بشر توسط دولت ایران را شناسایی خواهد کرد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در توئیتی اظهار داشت: «ما به همراه شرکای خود تدابیری را به صورت یکجانبه و چندجانبه و از طریق مکانیسم‌های سازمان ملل متحد برای مسئول شناختن ایران به خاطر خشونت علیه شهروندان خود به خصوص زنان و دختران اتخاذ می‌کنیم. در همین هفته.»

در یادداشت مربوط به برگزاری جلسه همچنین آمده است: «این نشست بر استفاده غیرقانونی از زور علیه متعرضان و پیگرد مدافعان حقوق بشر توسط رژیم ایران و ردگیری ناراضیان ساکن خارج برای ربودن یا ترور آنها در نقض قوانین بین‌المللی متمرکز خواهد بود.»

این جلسه با حضور جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل، شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل و نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی‌تبار و فعال حقوق بشر برگزار می‌شود. اعضای سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری هم می‌توانند در این جلسه شرکت کنند.

در پی انتشار خبر برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی در این سازمان عکسل‌العمل نشان داد و نوشت: «با توجه به ریاکاری، استفاده از استاندارد دوگانه و اعمال گزینشی حقوق بشر، ادعاهای آمریکا در حمایت از زنان ایرانی را فریبنده و فاقد حسن نیت می دانیم.»

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل با تکرار گزارش ۳۰ صفحه‌ای وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران که اعتراضات سراسری را “توطئه سرویس‌های خارجی‌” خوانده‌اند نوشت:« براساس گزارش جامعه اطلاعاتی ایران ، آمریکا متهم ردیف اول اغتشاشات است.»

ابراز نگرانی دفتر حقوق بشر سازمان ملل از وضعیت بازداشت‌شدگان

دفتر حقوق بشر سازمان ملل از رفتار جمهوری اسلامی با معترضان بازداشت شده در جریان اعتراضات اخیر ابراز نگرانی کرد و گفت: «نهادهای مربوطه از تحویل پیکر کسانی که کشته‌شده‌اند به خانواده‌هایشان خودداری می‌کنند.»

راوینا شمدسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در یک کنفرانس خبری در ژنو با اشاره به چندین منبع خبری گفت: «ما همچنین شاهد بدرفتاری‌های بسیاری با خانواده معترضان بوده‌ایم».

سخنگوی دفتر سازمان ملل همچنین از اطلاعات دریافت شده از “بدرفتاری با زندانیان معترض و در برخی مواقع ممانعت از دریافت خدماتی پزشکی و درمانی” عمیقا ابراز نگرانی کرد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *