صدور کیفرخواست برای ۱۰۰۰ معترض دستگیرشده در اعتراضات تهران

By | ۱۴۰۱-۰۸-۰۹

علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران، اعلام کرد تاکنون حدود هزار کیفرخواست برای معترضان دستگیر شده در اعتراضات تهران صادر شده است.

القاصی مهر روز دوشنبه نهم آبان، با «آشوبگر» و «اغتشاشگر» خواندن این معترضان، افزود دادگاه آنان در هفته جاری «به صورت علنی» در دادگاه انقلاب برگزار می‌شود.

او گفت تعدادی از این افراد نیز «دارای اتهامات سنگینی از جمله ضرب و جرح یا به شهادت رساندن ماموران حافظ امنیت، به آتش کشیدن اموال عمومی و تعرض به نوامیس مردم» هستند.

هفته گذشته نیز، علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران گفته بود برای ۳۱۵ متهم به‌دلیل دست داشتن در آنچه که «آشوب‌های اخیر» در پایتخت خواند، کیفرخواست و صدور قرار مجرمیت صادره شده است.

او افزود که چهار نفر از این معترضان به «محاربه» متهم شده‌اند. بر اساس قانون مجازات اسلامی، حکم افرادی که به «محاربه» محکوم می‌شوند اعدام است.

این کیفرخواست‌ها در حالی صادر می‌شود که روند قضایی برای این بازداشت‌شدگان شفاف نیست و از وضعیت فراهم کردن حق وکیل برای آنان نیز خبری در دست نیست.

علاوه بر تهران، خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرده که تاکنون کیفرخواست «۲۵ پرونده در کرمان، ۸۹ پرونده در استان سمنان، ۱۱۹ نفر در استان زنجان، ۱۰۵ پرونده در استان خوزستان، ۵۵ نفر در استان قزوین، ۱۱۰ نفر در استان کردستان و ۲۰۱ متهم در استان البرز» در ارتباط با اعتراضات سراسری جاری در ایران صادر شده است.

جمهوری اسلامی هنوز آمار دقیق کل بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر را اعلام نکرده اما سازمان‌های حقوق بشری این آمار را هزاران نفر دانسته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *