عضو اتاق بازرگانی تهران: گاز مایع تولیدی خودمان را به بیست برابر قیمت فروخته‌شده از چین وارد می‌کنیم

By | ۱۴۰۱-۰۸-۲۰

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید پروپان تولیدی بندر امام توسط چین خریداری می‌شود و بعد از افزایش خلوص آن، به ۲۰ برابر قیمت خریداری شده، به ایران صادر می‌شود.

مهراد عباد پنج‌شنبه ۱۹ آبان به خبرگزاری ایلنا گفت که پروپان صادراتی ایران با گرید ۹۹ درصد را چین به گرید ۹۹.۹۹ درصد تبدیل و با ۲۰ برابر قیمت خریداری شده، دوباره به ایران صادر می‌کند.

بر اساس آمارهای بین‌المللی، ایران سالانه نزدیک‌به شش میلیون تُن گاز مایع (پروپان و بوتان مایع) صادر می‌کند که ارزش آن بیش از سه میلیارد دلار است و تمام آن راهی چین می‌شود.

آمارهای رسمی چین واردات نفت و محصولات نفتی از ایران را پنهان می‌کند، اما آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد در ۹ ماهه ابتدایی امسال حدود ۳۸۶ هزار تن پروپان به ایران صادر کرده است.

این عضو اتاق بازرگانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ناتوانی ایران در جداسازی هلیوم از گازهای تولید شده از پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان و مشترک میان ایران و قطر، گفته است در حال حاضر ۸۰ درصد هلیوم مورد نیاز کشور از امارات و مابقی از چین، ترکیه و روسیه وارد می‌شود.

این در حالی است که قطر با کمک فناوری شرکت‌های غربی سال‌هاست که هلیوم تولیدی از میدان پارس جنوبی را جداسازی کرده است و هم‌اکنون سهمی ۳۵ درصدی در تجارت گاز بسیار گران‌بهای هلیوم در جهان دارد. به‌علاوه، این کشور به مدد میدان مشترک پارس جنوبی، بعد از آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده گاز هلیوم در جهان است.

قطر پارسال ۲.۶ میلیارد فوت مکعب گاز هلیوم از پارس جنوبی تولید و صادر کرد.

ایران هلیوم استخراج شده از این میدان مشترک را به دلیل نبود فناوری جداسازی آن از گاز متان (گاز طبیعی که در خانه، صنایع و نیروگاه‌های برقی استفاده می‌شود) آتش زده و هدر می‌دهد.

آقای عباد با بیان این‌که یکی از موارد قراردادی ما با شرکت فرانسوی توتال و شرکت چینی سی‌ان‌پی‌سی بر سر فاز ۱۱ پارس جنوبی، برداشت گاز هلیوم بوده است، یادآور شد: «با کناره‌گیری این شرکت‌های بین‌المللی پروژه جداسازی این گاز هم در ایران متوقف شد، این سرمایه ملی در کشور ما از بین می‌رود و تنها تفکر ما برداشت گاز طبیعی (متان) است.»

شرکت‌های فرانسوی و چینی یاد شده با خروج آمریکا از برجام، پروژه پنج میلیارد دلاری توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ترک کردند.

آقای عباد با اشاره به این‌که «سالانه ۱۰۰ هزار سیلندر گاز هلیوم و ۱۰۰ هزار لیتر گاز مایع خالص وارد کشور می‌شود» افزود: «اگر هلیوم وارد کشور ما نشود، تمام آزمایشگاه‌های نفت، گاز و پتروشیمی و ام‌آرآی از کار می‌افتند.»

با استفاده از گزارش‌های خبری ایلنا، گمرک چین، نشریه پلاتز، شرکت ملی گاز قطر؛ د.خ./ آ.ت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *