نگاه رسانه‌های جهان به خیزش سراسری مردم ایران؛ «ناامیدی از اصلاح رژیم»

By | ۱۴۰۱-۰۸-۲۳

گلوب‌ اند‌ میل: معترضان در ایران به دلیل سرخوردگی ریشه‌دار، از تشکیلات روحانی حاکم رانده شده‌اند

رسانه‌های معتبر جهان همانند روزها و هفته‌های گذشته، تحولات مربوط به خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی را به صورت گسترده بازتاب دادند. تداوم اعتراض‌های دانشجویی، بازداشت فعالان سیاسی و مدنی، صدور احکام قضایی سنگین برای بازداشتی‌ها و تهدید معترضان از مواردی‌اند که در خبرگزاری‌های بین‌المللی نیز منعکس شد‌ه‌اند.

گلوب‌ اند میل: زنان معترض منبع نور و امیدند

روزنامه کانادایی گلوب‌ اند میل (GLOBE AND MAIL) در گزارشی که روز دوشنبه ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) منتشر کرد، به اعتراض‌های مردم ایران پرداخت. در این گزارش با عنوان «معترضان در ایران به دلیل سرخوردگی ریشه‌دار، از تشکیلات روحانی حاکم رانده شده‌اند» آمده است: «تحریم‌های فلج‌کننده ایالات متحده همراه با سوءمدیریت اقتصادی و فساد، به انقباض اقتصاد ایران منجر شده؛ اقتصادی که در دهه گذشته هیچ رشد قابل‌توجهی نداشته است. در سال ۲۰۲۲، نرخ تورم در ایران از ۵۰ درصد فراتر رفت، قدرت خرید خانوارها کاهش یافت و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کم شد. همه این موارد در کنار مسائل اجتماعی، سبب شدند معترضان در سراسر ایران از تشکیلات روحانیت حاکم بر این کشور سرخورده شوند.»

در بخش دیگری از این گزارش، از یک دانشجوی ۱۹ ساله که در تظاهرات دانشجویی شرکت می‌کند، چنین نقل شده است: «حضور در اعتراض‌ها برای من و بسیاری دیگر تصمیمی بود که پس از ناامیدی از اصلاحات سیاسی و اجتماعی گرفتیم. شنیدن خبر مرگ مهسا امینی ما را خشمگین کرد، اما شوکه نکرد. من خودم هرگز با پلیس اخلاق ارتباطی نداشته‌ام اما برخی دوستانم خشونت لفظی و فیزیکی آن‌ها را تجربه کرده‌اند.»

گلوب اند میل در ادامه به نقل از یک استاد دانشگاه در ایران، نوشت: «ادامه اعتراض‌های سراسری گواه بی‌توجهی حکومت ایران به درخواست‌ها پیشین مردم و امید آن‌ها برای اصلاح و تغییر است. اعتراض به حجاب اجباری نماد بسیاری از نیازهای دیگر ایرانیان است که در بیشتر موارد، مسئولان آن‌ها را نادیده می‌گیرند. حالا زنان به چهره اعتراض‌ها تبدیل شده‌اند و درخواست آن‌ها برای عدالت و پاسخگویی مقام‌ها منبع نور و امید است.»

وال استریت ژورنال: صدور اولین حکم اعدام برای معترضان

وال استریت ژورنال در گزارشی تازه درباره اعتراض‌ها در ایران، به صدور اولین حکم اعدام در قوه قضاییه برای یکی از بازداشتی‌ها پرداخت. در این گزارش آمده است: «قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز یکشنبه اعلام کرد که یک معترض را به دلیل آتش زدن یک ساختمان دولتی به اعدام محکوم می‌کند. صدور حکم اعدام آغاز مرحله جدیدی از تلاش‌های ایران برای استفاده از سیستم حقوقی خود علیه اعتراض‌ها گسترده‌ای است که پس از مرگ مهسا امینی در ایران جرقه خورد.»

این رسانه در ادامه افزود: «دولت‌های غربی تشدید فشار بر ایران را آغاز کرده‌ و از این کشور خواسته‌اند واکنش خود در قبال معترضان را تعدیل کند. سفارت ایسلند در ژنو روز جمعه در توییتی، نوشت که ایسلند و آلمان خواستار برگزاری نشست ویژه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره وضعیت ایرا‌ن‌اند. در این نشست به وضعیت زنان و دختران در ایران و در اعتراض‌های اخیر پرداخته خواهد شد. در همین حال بر اساس اسنادی که به رویت وال استریت ژورنال رسیده، دولت ایران روز یکشنبه با هدف دفاع از سوابق حقوق بشری خود، گزارش‌هایی به سفارتخانه‌های خارجی ارسال کرده است. در سه مورد از گزارش‌های ارسالی وزارت امور خارجه ایران، ادعا شده که مرگ مهسا امینی به دلیل بدرفتاری پلیس ایران نبوده است. در عوض، ایالات متحده و سایر دولت‌ها بابت دامن زدن به ناآرامی‌ها در ایران مقصر دانسته شده‌اند.»

آکسیوس: نگرانی از صدور احکام‌ سنگین برای زنان معترض

رسانه آمریکایی آکسیوس نیز صدور حکم اعدام برای یکی از معترضان ایرانی را بازتاب داد و نوشت: «در کنار این حکم، پنج نفر دیگر نیز به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرائم علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی به حبس از پنج تا ۱۰ سال محکوم شدند. این در حالی است که ۱۶ کارشناس مستقل حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه بیانیه مشترکی صادر کردند و از مقام‌های ایرانی خواستند استفاده از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب اعتراض‌ها را متوقف کنند. آن‌ها خواستار آزادی فوری همه معترضانی‌اند که تنها به دلیل استفاده از حقوق مشروع خود در آزادی عقیده و بیان، تشکل‌ها و اجتماع‌های مسالمت‌آمیز و اقدام‌هایشان در جهت ارتقا و حمایت از حقوق بشر و حقوق بنیادین انسانی در زندان‌‌اند و ممکن است احکام‌ قضایی سنگینی برایشان صادر شود.»

آکسیوس در ادامه افزود: «کارشناسان سازمان ملل که بخشی از رویه‌های ویژه شورای حقوق بشر محسوب می‌شوند، می‌گویند که با سرکوب مداوم اعتراض‌ها در ایران، ممکن است به‌زودی برای تعداد بیشتری از اتهام‌ها کیفرخواستی صادر شود که حکم آن اعدام است. آن‌ها تاکید کرده‌اند: از اینکه برای زنان و دخترانی که در خط مقدم اعتراض‌ها بوده‌اند، احکام سنگین صادر شود، به‌شدت نگرانیم؛ به‌ویژه برای زنان مدافع حقوق بشر که به‌ دلیل درخواست پایان دادن به قوانین، سیاست‌ها و اقدام‌های تبعیض‌آمیز زندانی شده‌اند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *