«فقر، فساد گرونی، می‌ریم تا سرنگونی»

By | ۱۴۰۱-۰۸-۲۳

پنجاه‌ونهمین روز خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت با شعار «این نهضت آبان است، دیکتاتوری تمام است» دانش‌آموزان آغاز شد و تا بامداد دوشنبه ۲۳ آبان، با حضور جمعیت زیادی از معترضان که در حمایت از حسین رونقی، مقابل بیمارستان دی تجمع کرده‌ بودند، ادامه یافت.

«این دیگه افسانه نیست، ضحاک زمانه تویی، کاوه آهنگر منم»، «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» و «سیدعلی آبان اومده، ماه انتقام اومده» از شعارهایی بودند که مخالفان جمهوری اسلامی در تجمع‌های اعتراضی روز یکشنبه سر دادند.

ویدیوها و تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مردم منطقه شهرزیبا در غرب تهران و شهرک اکباتان روز یکشنبه به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت شعار دادند. معترضان در خیابان عبدالعظیم نیز تصویر بزرگی از علی خامنه‌ای را آتش زدند. تصاویری هم از تجمع‌های دانش‌آموزی منتشر شده است.

معترضان شامگاه یکشنبه در محدوده بیمارستان دی تهران که گفته می‌شد محل بستری شدن حسین رونقی، زندانی سیاسی‌، است، تجمع کردند و فریاد «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

دیگر شهرهای ایران نیز در آستانه دوماهگی خیزش سراسری ایرانیان، صحنه اعتراض مردم علیه حکومت بودند؛ تجمع‌کنندگان در خیابان قائم کرج شعار «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» سر دادند. شعار شبانه مردم گلشهر کرج نیز «مرگ بر دیکتاتور» بود. دانش‌آموزان کرجی هم روز یکشنبه به خیابان‌ها آمدند و شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند.

از تجمع‌ اعتراضی بازنشستگان مجتمع فولاد در اصفهان هم ویدیوهایی منتشر شده است. معترضان در این تجمع شعارهایی چون «فقط کف خیابون، به‌دست میاد حقمون» سر دادند.

مردم بیوران سردشت نیز برای سومین روز متوالی در اعتراض به کشته شدن هیمن حمزه به دست نیروهای هنگ مرزی، به خیابان آمدند و به حکومت هشدار دادند که «انتقام شهید» را خواهند گرفت.

مردم معترض در بابلسر هم یکی از پایگاه‌های بسیج این شهر را آتش‌ زدند. ویدیویی نیز از پاره کردن عکس قاسم سلیمانی در تنکابن منتشر شده است.

با وجود افزایش گشت‌های شبانه و تهدید معترضان، شعارنویسی‌ بر دیوارها همچنان ادامه دارد.

در پیوند با خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت و در آستانه سالگرد کشتار آبان ۹۸، فراخوان‌هایی برای برگزاری تجمع در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان منتشر شده است. جوانان محلات تهران با صدور بیانیه‌ای، از مردم تهران و دیگر شهرهای دعوت کردند روز سه‌شنبه، ۲۴ آبان، با تجمع در محلات، خیابان‌ها را برای «غاصبان شهر» به جهنم تبدیل کند. در این فراخوان آمده است: «هنوز خیابان است که دلیل پیروزی‌های ما است. پایان ضحاک و رژیم خونریزش نزدیک است.»

جوانان محلات گرگان، اصفهان، تبریز، بابل، مشهد، ارومیه و زنجان هم فراخوان‌های مشابهی منتشر کرده‌اند.

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری، از کشته‌شدگان آبان ۹۸، در پیامی صوتی از زندان، برای تجمع اعتراضی علیه حکومت در روز چهارشنبه ۲۵ آبان، فراخوان داد و از مردم خواست در سومین سالگرد جان‌باختگان آبان ۹۸، در آرامستان‌‌های تمامی شهرها با کشته‌شدگان‌ آبان ۹۸ تجدید میثاق کنند.

کیهان کلهر، هنرمند سرشناس موسیقی ایران، در آستانه سومین سالگرد اعتراض‌های آبان ۹۸، قطعه موسیقی «سوار در صبح» را با هشتگ‌های ۲۴ آبان، ۲۵ آبان، ۲۶ آبان، مهسا امینی و زن‌، زندگی، آزادی، در روایتگر (استوری) اینستاگرام منتشر کرد.

در ادامه خیزش سراسری ایرانیان، گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، هم به توییتر پیوست و در اولین پست خود نوشت: «…اینجا هستم. کنار شما. امروز من کنار شمایم. آمدم تا بگویم سرنگون باد جمهوری اسلامی! آمدم تا بگویم فرزندانمان در خیابان گم شدند؛ پس در خیابان می‌مانیم تا آمدن فرزندانمان. خیابان خانه ماست.» گوهر عشقی در پستی دیگر، از حسین رونقی حمایت کرد و نوشت: «اگر حسین نیاید، ما می‌آییم.»

بر مبنای گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تا روز دوشنبه ۲۳ آبان، دست‌کم ۳۴۱ نفر از جمله ۵۲ کودک در اعتراض‌های ایران کشته و نزدیک به ۱۶ هزار تن از جمله ۴۴۵ دانشجو بازداشت شده‌اند. در حال حاضر ۱۴۰ شهر ایران و ۱۳۸ مرکز دانشگاهی به اعتراض‌ها پیوسته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *