سه معترض دیگر از سوی دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شدند

By | ۱۴۰۱-۰۸-۲۵

مرکز رسانه قوه قضائیه از صدور حکم اعدام برای سه تن دیگر از معترضان بازداشت‌شده در جریان تجمعات خیابانی اخیر در تهران خبر داد.

این احکام پس از درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اعدام معترضان صادر و اعلام شده است.

بر اساس گزارش این مرکز که روز چهارشنبه ۲۵ آبان منتشر شد، فردی که «به صورت عمد و با قصد جان ماموران نیروی انتظامی، با خودرو سواری خود به سرعت به ماموران هجوم برده و در اثر برخورد با آن‌ها یک پلیس را کشته و تعدادی را نیز مجروح کرده»، به اتهام «افساد فی‌الارض و اقدام علیه امنیت ملی» به مجازات اعدام محکوم شده است.

فرد دوم نیز با اتهام ادعایی «محاربه» از طریق «کشیدن سلاح سرد و حمله مسلحانه از طریق جرح عمدی با چاقو به یکی از ماموران» و همچنین «ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان و ناامنی در محیط و به آتش کشیدن فرمانداری شهرستان پاکدشت و تخریب اموال عمومی» محاکمه شده بود که با حکم دادگاه به اعدام محکوم شده است.

بر اساس دیگر دادنامه صادر شده از سوی دادگاه انقلاب تهران، فردی که با حضور در محل اعتراضات «اقدام به بستن خیابان، جلوگیری از تردد وسایل نقلیه و ایجاد رعب و وحشت و همچنین آسیب زدن به اموال عمومی» کرده بود و در تمامی این موارد نقش «هدایت‌گری» داشت به اتهام «محاربه» به مجازات اعدام محکوم شده است.

این گزارش نام متهمان را اعلام نکرده اما مدعی شده که رسیدگی به پرونده آن‌ها با حضور وکیل مدافع بوده است.

به علاوه، این گزارش تصریح کرده که احکام صادر شده اولیه/ بدوی بوده و قابل تجدیدنظرخواهی است.

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز ۱۷ آبان تهدید کرده بود احکامی که علیه بازداشت‌شدگان صادر خواهد شد «باید باعث عبرت‌گیری و بازدارندگی» و «پشیمان‌کننده» باشد؛ اظهاراتی که نشان‌دهنده عزم جمهوری اسلامی برای برخوردی فراتر و بسیار شدیدتر از قانون و عدالت با معترضان است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، حکم افرادی که به «محاربه» محکوم می‌شوند اعدام است.

مرکز رسانه قوه قضائیه، پیش از این، در روزهای ۲۲ و ۲۴ آبان نیز از صدور حکم اعدام برای دو تن از معترضان خبر داده بود.

اعلام صدور حکم اعدام برای پنج تن از معترضان در شرایطی است که چند کشور و سازمان بین‌المللی از جمله کانادا، آلمان و سازمان ملل در روزهای اخیر از حکومت ایران خواسته‌اند که از صدور حکم اعدام برای معترضان خودداری کند.
رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *