وعده بررسی وجود یک قطعه ساخت اسرائیل در پهپادهای ساقط شده ایرانی در اوکراین

By | ۱۴۰۱-۰۸-۲۶

وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد موضوع پیدا شدن یک قطعه تولید اسرائیل در پهپادهای ساقط شده ایرانی در اوکراین را بررسی می‌کند.

بر اساس تحقیقی که نتیجه آن در روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال منتشر شده، در میان صدها قطعه اروپایی و آمریکایی به کار رفته در پهپادهای ایرانی استفاده شده در جنگ اوکراین از سوی روسیه، یک لنز پیشرفته مادون قرمز هم وجود دارد. این لنز بسیار شبیه لنزی است که یک کمپانی اسرائیلی توسعه داده و در اسرائیل و ایالات متحده ساخته می‌شود.

وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد تحقیقات اولیه نشان داده این قطعه در شمار قطعات با کاربرد دوگانه نظامی و مشمول تحریم‌ها نیست. این وزارت‌خانه در عین حال اعلام کرد که در این باره بیشتر تحقیق خواهد کرد.

شرکت تولیدکننده این لنز گفته که هیچ داد و ستدی با ایران نداشته است.

کریس جانستون، مدیر شرکت آمریکایی که این لنزها را تحت لیسانس شرکت اسرائیلی تولید می‌کند، به جروزالم پست گفته است این لنزها احتمالا از طریق اوراق کردن پهپادهای آمریکایی که در افغانستان سقوط کرده‌اند یا از طریق شرکت‌های ثالث به ایران رسیده‌اند.

مدتی پس از سقوط پهپادهای ایرانی در اوکراین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه ۱۴ آبان اعلام کرد جمهوری اسلامی تعداد معدودی پهپاد «ماه‌ها قبل و پیش از جنگ اوکراین» در اختیار روسیه قرار داده است.

مقام‌های آمریکا و اوکراین اما اظهارات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی مبنی بر این که تهران تعداد معدودی پهپاد را پیش از جنگ اوکراین به روسیه داده، دروغ خواندند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، در واکنش به ادعای امیرعبداللهیان گفت: «ایران درباره محدود بودن تعداد پهپادهای ارسالی به روسیه دروغ می‌گوید. ما روزانه دست‌کم ۱۰ پهپاد را ساقط می‌کنیم.»

زلنسکی همچنین اعلام کرد که روسیه در ازای پهپادهای انتحاری به برنامه اتمی جمهوری اسلامی کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *