حقوقدانان ایرانی: سازمان ملل برای توقف کشتار «سازمان‌یافته» کودکان در ایران اقدام کند

By | ۱۴۰۱-۰۸-۳۰

شماری از حقوقدانان و وکلای ایرانی در نامه‌ای خطاب به مقامات بین‌المللی حقوق بشری، خواستار اقدام آن‌ها برای توقف کشتار «وسیع و سازمان‌یافته» کودکان از سوی جمهوری اسلامی شدند.

در این نامه که به امضای ۲۰ وکیل ایرانی رسیده، خطاب به دبیرکل و مقام‌های بلندپایه کمیته حقوق کودکان، شورای حقوق بشر و صندوق کودکان سازمان ملل متحد خواسته شده‌است تا هم‌زمان با محکوم کردن قطعی جمهوری اسلامی به دلیل قتل، مجروح کردن، بازداشت کودکان و نگهداری آنان در شرایط غیرقانونی برای «تشکیل فوری سازوکار بین‌المللی مؤثر جهت مستندسازی موارد نقض حقوق بشر در جریان سرکوب اعتراضات اخیر در ایران» اقدام کنند.

سازمان حقوق بشر ایران در آخرین گزارش خود، کشته شدن دست کم ۴۷ کودک را طی دو ماه از آغاز اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی تأیید کرده است.

در نامه حقوقدانان ایرانی هم‌چنین از صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) به‌طور ویژه خواسته شده‌است تا از تمامی امکانات و ابزارهای خود برای «مجبور کردن جمهوری اسلامی برای رعایت تعهدات بین‌المللی و داخلی خود در قبال کودکان و توقف وضعیت وخیم کنونی» استفاده کند.

این نامه به امضای ۲۰ وکیل و حقوقدان از جمله مهرانگیز کار، نسرین ستوده، محمد اولیایی‌فرد و سعید دهقان رسیده‌است.

سرکوب خشونت‌آمیز و کشتار معترضان از جمله کودکان در ایران از سوی حکومت واکنش‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشته است، با این حال این روند هم‌چنان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *