خیزش سراسری ایران؛ از اعتراضات خیابانی و محله‌محور شبانه تا اعتصاب دانشجویان و کامیون‌داران

By | ۱۴۰۱-۰۹-۰۸

خیزش سراسری در ایران همزمان با اعتصاب کامیون‌داران و برخی واحدهای صنعتی ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و این در حالی است که اعتراضات پراکنده محله‌محور شعارنویسی‌های شبانه در تهران و شهرهای دیگر به ویژه کردستان تداوم دارد.

در شامگاه دوشنبه هفتم آذر، مردم در برخی از محله‌های تهران مانند اکباتان به شعار دادن علیه حکومت پرداخته و در مشهد و سنندج نیز در خیابان راهپیمایی کردند. در برخی نقاط دیگر تهران مانند ستارخان نیز مردم به ویژه برای آزادی آرش صادقی و توماج صالحی شعار دادند.

در همین حال نیروهای سرکوبگر حکومتی روز دوشنبه در برخی شهرهای استان کردستان از جمله بوکان تلاش کردند تا با نمایش قدرت در خیابان به همراه خودرو، مسلسل و تجهیزات نظامی دیگر رعب و وحشت ایجاد کنند.

اعتصاب کامیون‌داران و کارکنان واحدهای صنعتی

کامیون‌داران در روزهای اخیر به حرکت‌های اعتصابی خودجوش پیوسته و روز دوشنبه نیز گروهی از رانندگان کامیون در کرمانشاه، همدان و چند شهر دیگر دست از کار کشیدند.

در نبود شبکه ریلی مناسب و گسترده در ایران، اقتصاد کشور شدیدا به شبکه حمل و نقل جاده‌ای وابسته است و به همین دلیل حکومت ایران در سال‌های گذشته با هر گونه حرکت اعتراضی و اعتصاب کامیون‌داران به شدت برخورد کرده است.

همچنین کارکنان برخی واحدهای صنعتی از جمله ذوب‌آهن اصفهان و شرکت صنعتی تولیدی مرتب به اعتصاب خود ادامه داده و در روز دوشنبه نیز دست از کار کشیدند.

در شبکه‌های اجتماعی فراخوان‌هایی برای اعتصاب سراسری در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر همرسان شده است.

اعتصاب دانشجویان

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ایران نیز پیرو حرکت‌های اعتراضی خود در روزهای گذشته بار دیگر دست به اعتصاب زده و بسیاری از آنان با انصراف از حضور در کلاس درس در محوطه دانشگاه یا دانشکده تحصن و تجمع اعتراضی بر پا کردند.

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور نوشته است که دانشجویان دانشگاه کردستان به بازداشت بهروز چمن‌آرا، استاد گروه زبان و ادبیات کردی این دانشگاه اعتراض کردند.

بهروز چمن‌آرا، رئیس پیشین پژوهشکده کردستان‌شناسی، ظهر روز جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ پس از بازگشت از جلسه‌ای که با دعوت حامد قادرزاده رئیس جدید دانشگاه کردستان شرکت کرده بود، بازداشت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *