بیش از نیمی از اعدام‌های ثبت‌شده جهان در ایران اجرا می‌شود

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۱

براساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۲۱ میلادی، از مجموع ۵۷۹ مورد اعدام ثبت شده، ۳۱۴ مورد از ایران گزارش شده است. این رقم معادل ۵۴ درصد کل اعدام‌های ثبت شده در کل دنیا است.

این آمار بدون احتساب کشور چین است. به دلیل نبود دسترسی به داده‌ها، هیچ تخمین دقیقی از میزان اعدام در چین وجود ندارد.

براساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۲۱ میلادی، از مجموع ۵۷۹ مورد اعدام ثبت شده، ۳۱۴ مورد از ایران گزارش شده است. این رقم معادل ۵۴ درصد کل اعدام‌های ثبت شده در کل دنیا است.

این سازمان معتبر بین‌المللی به جز ایران، گزارش‌هایی از اجرای حکم اعدام در ۱۴ کشور دیگر، ثبت کرده است: مصر، عربستان، سوریه، سومالی، عراق، یمن، آمریکا، سودان جنوبی، بنگلادش، بوتسوانا، ژاپن، بلاروس و امارات.

این آمار البته بدون احتساب چین است که گفته می‌شود سالانه هزاران نفر در آنجا اعدام می‌شوند، اما به دلیل نبود دسترسی به داده‌ها، هیچ آمار و برآورد قابل استنادی از آمار اعدام در این کشور وجود ندارد.

نکته قابل توجه، اختلاف بسیار زیاد ایران با کشورهای دیگر است، به گونه‌ای تعداد اعدام‌های اجرا شده در ایران ۴ برابر مصر، ۵ برابر عربستان و ۱۳ برابر سوریه است؛ کشورهایی که بعد از جمهوری اسلامی بالاترین آمار اعدام در سال گذشته میلادی را داشته‌اند.

در گزارش سال ۲۰۲۱ عفو بین‌الملل آمده است که آمار اعدام‌های گزارش شده از ایران به نسبت یک سال پیش‌تر نزدیک ۳۰ درصد افزایش یافته است. در این گزارش تاکید شده آمار واقعی اعدام‌ها در سال گذشته میلادی بیش از ۳۱۴ مورد بوده و این عدد صرفا نشان‌دهنده مواردی است که گزارش‌های تاییدشده آن به دست این سازمان رسیده است.

۵۱ درصد احکام اجرا شده برای جرم قتل و ۴۲ درصد برای جرائم مرتبط با مواد مخدر بوده‌اند. این در حالی است که بعد از سال ۱۳۹۶ و تغییر قوانین مبارزه با مواد مخدر، آمار اعدام مرتبط با مواد مخدر کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده بود که این روند متوقف شده است.

در این گزارش گفته شده جمهوری اسلامی از مجازات اعدام به عنوان «ابزاری برای سرکوب سیاسی» به خصوص در مواجهه با اقلیت‌های قومی استفاده می‌کند. در این گزارش گفته شده نزدیک به یک پنجم (۱۹ درصد) افراد اعدام شده در سال گذشته از اقلیت بلوچ بوده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل، چند روز پیش درباره خطر اعدام ۲۸ تن از معترضان، از جمله ۳ کودک هشدار داده بود.
ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *