“۵۸ روزنامه‌نگار در خیزش مردمی بازداشت شده‌اند”

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۳

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از بازداشت ۵۸ روزنامه‌نگار در جریان خیزش مردمی ایران گزارش داد. میرسلیم، نماینده تهران خواستار “اعدام فوری” معترضان بازداشتی شد. شمار کفالت‌های سیاسی معترضان زندانی در حال افزایش است.

طبق گزارش‌های جمع‌آوری شده توسط بخش فارسی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در جریان خیزش مردمی در ایران تاکنون در مجموع ۵۸ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند. این گزارش می‌گوید که از میان روزنامه‌نگاران بازداشتی، تنها ۳۳ نفر آزاد شدند.

به گزارش دویچه وله، به گفته این نهاد مدافع حقوق روزنامه‌نگاران، پیش از اعتراضات هم پنج روزنامه‌نگار در زندان‌های ایران دوران محکومیت خود را سپری می‌کردند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در ماه‌های گذشته با صدور بیانیه‌‌های متعدد از مقامات ایرانی خواست تا به دستگیری روزنامه‌نگاران پایان داده و روزنامه‌نگاران زندانی را سریعا آزاد کنند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت روزنامه‌نگاران ایرانی در زندان گفت: «ما یک بار دیگر خواستار آزادی فوری همه خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای هستیم که به‌طور ناعادلانه در ایران به دلیل انجام کارشان بازداشت شده‌اند.»

او افزود: «ما به مقامات ایرانی یادآور می‌شویم که آزادی بیان حق بنیادین همه شهروندان ایرانی از جمله روزنامه‌نگاران است.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هم فهرست ۳۵ روزنامه‌نگار بازداشتی و بلاتکلیف را منتشر کرده و گفته است از زمان شروع اعتراضات سراسری در ایران ۷۰ روزنامه‌نگار بازداشت یا احضار شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *