اعترافات اجباری از ورزشکاران شیرازی؛ جمهوری اسلامی کوهنوردان را تروریست معرفی کرد

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۴

خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران، ویدیویی منتشر کرده که در آن، پنج ورزشکار و هنرمند شیرازی، به عنوان «بمب‌گذار» و «طراح عملیات تروریستی» معرفی شده‌اند.

یک منبع آگاه به «ایران‌وایر» گفته است برخی از آن‌ها به غیر از انتشار پست‌های اعتراضی در استوری‌های اینستاگرام خود، هیچ فعالیت خاصی در دوران اعتراضات نداشته‌اند و حالا همگی در خطر جدی اعدام قرار دارند.

در ویدیویی که خبرگزاری «تسنیم» منتشر کرده، این پنج ورزشکار در حال اعتراف به عملیاتی هستند که به نظر می‌رسد طبق روال ویدیوهایی که جمهوری اسلامی طی ۴۳ سال اخیر برای «اعترافات اجباری» ضبط کرده است، جملات از پیش تعیین شده را به زبان می‌آورند.

حسام موسوی کیست؟

«حسام موسوی» از شاخص‌ترین چهره‌هایی است که دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی برای بازداشت او اقدام کرد. حسام موسوی، ۹آذر ۱۴۰۱، در شهر «اصفهان» دستگیر می‌شود. او برای دیدار با یکی از دوستانش از شیراز به اصفهان می‌رود، اما ماموران امنیتی سپاه پاسداران، ساعت یک بامداد با یورش به این خانه، حسام را بازداشت می‌کنند.

حسام موسوی، صخره‌نورد پیشین تیم ملی، مربی سنگ‌نوردی و «هایلاین» اهل شیراز است. در سال‌های اخیر کنار فعالیت‌های ورزشی، اقدام به حضور در کمپین‌های اجتماعی مانند کمک به کودکان کار، یا همیاری با مهاجرین افغان کرده بود.

یک منبع آگاه در مورد حسام موسوی به «ایران‌وایر» گفته است: «از روزهای نخست که حسام را بازداشت کردند، خانواده‌اش تحت فشار نیروهای امنیتی بودند. اول گفتند اتفاق خاصی نمی‌افتد و یک سوال و جواب ساده است، ساکت باشید تا آزاد شود. گفته بودند اگر رسانه‌ای کنید، برای او دردسر خواهد شد.»

به همین دلیل خانواده آقای موسوی در روزهای نخست، از هرگونه اطلاع رسانی پرهیز کردند. این فرد آگاه که طبیعتا نمی‌خواهد نامی از او برده شود، به «ایران‌وایر» گفته است که پس از گذشت حدود دو هفته، به خانواده حسام موسوی گفته‌اند که حسام متوجه سه اتهام است؛ «محاربه»، «اقدام علیه امنیت ملی» و «اقدام تروریستی.»

این فرد می‌گوید باور این‌که روزی حسام موسوی بتواند حتی یک اسلحه شکاری در دست بگیرد هم برای خانواده و اطرافیانش غیرممکن بود.

خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران، در ویدیویی که از اعترافات اجباری حسام موسوی منتشر شده، او را «طراح عملیات بمب‌گذاری» معرفی کرده است.

منبع ا«یران‌وایر» می‌گوید: «خانواده حسام در این مدت اجازه صحبت یا دیدار کردن با او را نداشتند. به همین دلیل حتی نمی‌دانند در این مدت چه اتفاقی برای او افتاده که حاضر به چنین اعترافاتی شده است.»

حسام موسوی طی یک دهه اخیر، بارها موفق به کسب مقام‌های کشوری در صخره‌نوردی، صعودهای کوهستان و سنگ‌نوردیاستانی و کشوری شده بود.

اشراق نجف‌‌آبادی؛ ملی‌پوشی که تروریستش کردند

«اشراق نجف‌آبادی» کوهنورد، سنگ‌نورد و عضو تیم ملی دوچرخه‌سواری کوهستان ایران است. او ۱۸آبان۱۴۰۱، در شیراز بازداشت شد.

پیش از این یک منبع آگاه به «ایران‌وایر» گفته بود: « ۳آذر۱۴۰۱، نیروهای امنیتی با پدر اشراق نجف‌آبادی تماس گرفته و گفته‌اند که او نیاز به یک سری وسیله دارد و می‌خواهیم او را برای برداشتن وسایل مورد نیازش به منزل شما بیاوریم. پدرش در منزل نبوده، اما شب که به خانه برگشته، متوجه شده است که در نبود او، فرد یا افرادی وارد خانه شده‌اند.»

خبرگزاری «تسنیم»، اشراق نجف‌آبادی را به عنوان یکی از سرتیم‌های آن‌چه «عامل اصلی بمب‌گذاری در شیراز» می‌خواند، معرفی؛ و برای او از عنوان «سرتیم بمب‌گذاری و هدایت کننده افراد» نام برده است.

اشراق نجف‌آبادی روز ۱۸آبان‌ با وقت قبلی به کلینیک دندان‌پزشکی مراجعه کرده که مدت‌زمان کمی بعد از مراجعه‌اش به محل کلینیک، دو ماشین متعلق به نیروی انتظامی و یک ماشین از ماموران لباس شخصی او را در حالی که منتظر نوبت نشسته بود، بازداشت کردند.

منبع آگاه به «ایران‌وایر» در مورد اشراق نجف‌آبادی نیز می‌گوید: «بعد از این‌که بازداشت شد در خانه‌اش چیزی پیدا نکردند، او را زیر فشار گذاشته بودند که تو انبار یا خانه دیگری هم داری. با این وجود، او را برای اعتراف اجباری به خانه‌اش برده بودند. تا جایی که ما می‌دانیم اشراق برای تامین برخی از ابزارهای زندگی حرفه‌ای مانند دوچرخه‌هایش هم، گاهی مشکل داشت.»

او می‌گوید اشراق شخصیت مربیگری داشت. سال‌ها بود که در رشته‌های کوهنوردی، دوچرخه‌سواری و سنگ‌نوردی مربیگری می‌کرد. شاید به همین دلیل چنین اتهاماتی به او وارد کرده‌اند.

از اتهامات سایر کوهنوردان شیرازی چه می‌دانیم؟

یکی دیگر از بازداشت‌شدگان ورزشکار در شیراز «دنا شیبانی» است. او از سوی خبرگزاری امنیتی «تسنیم» به عنوان «مسوول تبلیغات و تست عملیات» معرفی شد.

۱۳آذر، «ایران وایر» در گزارشی، دنا شیبانی را گرافیست و مربی اسنوبرد معرفی کرد، که تحت فشار و شکنجه برای پذیرفتن ارتباط با نهادهای امنیتی خارجی قرار دارد. این زن سی و چهارساله، ۱۹آبان۱۴۰۱ در قشم بازداشت و به شیراز منتقل شده بود.

خبرگزاری «تسنیم» همچنین، «امیر ارسلان مهدوی» را با عنوان «عضو تیم و بمب‌گذار اصلی» متهم کرده است.

امیر ارسلان مهدوی ۴آبان۱۴۰۱، در خیابان معالی‌آباد شیراز بازداشت شده بود. امیر ارسلان مهدوی مربی اسنوبرد و سنگنورد اهل شیراز است. براساس اطلاعاتی که «ایران‌وایر» به آن دست‌یافته بود، خانواده و اطرافیان این ورزشکار بازداشت شده از سوی نهادهای امنیتی متقاعد شدند که درباره او اطلاع‌رسانی نکنند، اما روال برگزاری دادگاه‌های معترضان بازداشت شده و اتهامات بی‌اساسی که مبنای پرونده‌سازی و صدور احکام سنگین برای برخی از بازداشت‌شدگان شده، باعث شده بود که برخی از منابع نزدیک به او سکوت خود در این باره را بشکنند.

«محمد خیوه» از سوی خبرگزاری سپاه پاسداران به عنوان «مسوول ساخت کیت بمب» معرفی شده است. محمد خیوه «کوهنورد»، «طبیعت‌گرد» و «مربی کوهنوردی» بود که در شهر یاسوج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات شیراز منتقل شد.

محمد خیوه در زمان بازداشت، در حال برنامه‌ریزی برای یک صعود کوهنوردی جدید بود که با اتهامی امنیتی مواجه شد.

محمد خیوه در روزهای ابتدایی بازداشت، تماس‌هایی کوتاه با اعضای خانواده داشت و پس از آن دیگر موفق به صحبت با اعضای خانواده‌اش نشده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *