ذخایر بعضی سدهای ایران به کمتر از ۳۷ درصد رسید؛ استفاده از چاه‌های کشاورزی برای آب شرب

By | ۱۴۰۱-۱۰-۰۱

هادی بیگی‌نژاد،‌ عضو کمیسیون انرژی مجلس از کاهش ذخایر برخی سدهای کشور به «کمتر از ۳۷ درصد» خبر داد. از سوی دیگر بر اساس آخرین آمار رسمی شرکت مدیریت منابع آب ایران، دو سد مهم تامین آب شرب یعنی سد لار در تهران و سد اکباتان در همدان تنها دو درصد ذخیره دارند.

بیگی‌نژاد به خبرگزاری ایسنا گفت «زنگ خطر در حوزه منابع آبی به صدا درآمده» و یادآور شد: «حتی این که امروز به صورت سر‌جمع گزارش می‌شود حدود ۳۷ درصد سدهای کشور پر است چندان به واقعیت نزدیک نیست و بعضی از سدها خیلی کمتر از این آب دارند.»

در روزهای گذشته شرکت مدیریت منابع آب ایران گزارش داده بود از میان سدهای مهم تامین آب شرب کشور، ۱۱ سد میزان پر شدگی زیر ۲۰ درصد دارند و بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مخازن این سدها خالی است.

بر اساس همین آمار، مجموع ذخایر آبی سدهای کشور ۱۸ میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب است و به‌طور میانگین، حدود ۶۳ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور هم‌اکنون خالی است.

در پایتخت اما وضعیت وخیم‌تر بوده و سدهای تهران با ۲۷۹ میلیون متر مکعب ذخیره، وضعیتی بی‌سابقه را در نیم قرن اخیر تجربه می‌کنند.

کمبود ذخایر، آب شرب ایرانیان را نیز تحت تاثیر قرار داده است به‌ طوری که به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس «اکنون آب چاه‌های کشاورزی را گرفته و به مردم می‌دهند».

در روزهای گذشته، علیرضا الماسوندی، معاون شرکت مدیریت منابع آب گفته بود ۸۴ شهر ایران با بحران آب دست‌ و پنجه نرم می‌کنند.

کارشناسان هم پیش از این درباره تبعات تنش‌های آبی مانند افزایش بروز خشکسالی‌های ممتد و مخاطرات جوی چون طوفان‌های گردوخاک هشدار داده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *