محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی ایران شد؛ تداوم بحران ارزی در کشور

By | ۱۴۰۱-۱۰-۰۹

در پی افت بی‌سابقه ارزش پول ملی ایران در روزهای اخیر، رئیس بانک مرکزی کشور تغییر کرد و محمدرضا فرزین با رای اعتماد هیات دولت ابراهیم رئیسی، جایگزین علی صالح‌آبادی شد.

خبرگزاری ایسنا روز پنجشنبه هشتم دی به نقل از مصطفی قمری وفا، سخنگوی بانک مرکزی ایران، نوشت که هیات دولت با «استعفای» صالح‌آبادی از ریاست کل بانک مرکزی موافقت کرد.

پیشتر زمزمه‌هایی درباره احتمال کناره‌گیری یا برکناری صالح‌آبادی از ریاست بانک مرکزی به گوش می‌رسید اما بانک مرکزی این «شایعات» را رد می‌کرد.

این تغییر در شرایطی صورت می‌گیرد که همزمان با تداوم اعتراضات سراسری ضدحکومتی و دور شدن احتمال دستیابی به یک توافق هسته‌ای، پول ملی ایران حدود یک‌چهارم ارزش خود را از دست داد.

در روزهای اخیر قیمت دلار برای مدتی از مرز ۴۴ هزار تومان عبور کرد.

محمدرضا فرزین که اکنون به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی منصوب شده، پیشتر مدیرعامل بانک ملی، رییس هیات مدیره بانک کارآفرین و مدیرعامل این بانک بوده است.

همچنین عضویت حقیقی در شورای پول و اعتبار، عضویت در هیات مدیره بانک کشاورزی، دبیری کارگروه طرح تحول نظام بانکی و دبیری کارگروه ارزش‌گذاری پول ملی از جمله سوابق رئیس جدید بانک مرکزی است.

در میانه این تحولات، ابراهیم رئیسی در جلسه روز پنجشنبه هیات دولت مدعی شد که «سیاست‌های هماهنگ و اقدامات منسجم دولت» موجب «ناکامی توطئه‌های دشمنان» خواهد شد.

در جلسه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره بازار ارز، انتقادهای تندی علیه مقام‌های اقتصادی دولت مطرح شد، اما صالح‌آبادی دلایل افزایش قیمت دلار در ایران را ناشی از افزایش نرخ بهره در بیش از ۹۰ کشور دنیا، نوسانات فصلی و اعتراضات جاری در کشور دانسته بود.

در پی اعلام خبر تغییر رئیس بانک مرکزی، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، بر هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت، نسبت به اجرای دقیق سیاست‌های اقتصادی جهت ثبات نرخ ارز، کاهش تورم و نظارت جدی بر عملکرد بانک‌ها تاکید کرد.

نرخ دلار در روز پنجشنبه به ۴۳ هزار تومان رسید که نسبت به ابتدای سال جاری خورشیدی رشدی ۶۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

هم‌زمان با سقوط سهمگین ارزش ریال و تغییر رئیس بانک مرکزی در روز پنجشنبه، رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ نیز از دستگیری «۹۶ دلال ارز» در پایتخت خبر داد.

هدایت بهرامی مدعی شد که در جریان این بازداشت «۱۱۸ هزار دلار انواع ارز غیرمجاز» از دلالان کشف شد.

او توضیح نداد دارایی یادشده که مجموعا ارزش آن معادل یک واحد مسکونی در یک منطقه معمولی تهران است چگونه می‌تواند باعث سقوط سهمگین ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی شود.

نرخ دلار از ابتدای سال جاری تا زمان آغاز اعتراضات اخیر مردمی، ۲۷ درصد رشد داشت و به ۳۲ هزار تومان رسید، اما طی حدود چهار ماه گذشته با شتاب بیشتری سقوط کرده و روز گذشته به ۴۴ هزار تومان اوج گرفت.

پیشتر نیز وزیر اقتصاد ایران با اشاره به اعتراضات اخیر، مدعی شد شبکه فارسی‌زبان ایران‌اینترنشنال «مسئول تلاطم‌های ارزی و پولی» کشور است، اما توضیح نداد چرا قبل از اعتراضات و در هفت ماه ابتدایی سال، نرخ دلار روند صعودی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *