کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در پی مهاجرت و کرونا؛ فرسودگی پیش از موعد به دلیل شیفت‌های اجباری

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۰

علیرضا سعادت‌جو، عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری، از کمبود شدید نیروی پرستاری در کشور و صدمات جبران‌ناپذیری که این کمبود به مراکز درمانی کشور وارد کرده است، خبر داد. او گفت شیفت‌های اجباری و خستگی نیروها، کاهش کیفیت خدمات را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دنبال داشته است.

به گفته سعادت‌جو، مهاجرت و ابتلا به کرونا و کشته شدن پرستاران از جمله دلایلی هستند که باعث کاهش قابل توجه تعداد پرستاران در دو سال اخیر شده‌اند.

بر اساس آمارهای رسمی و به گزارش رسانه‌های داخلی، از شروع پاندمی کرونا در کشور، بیش از ۳۰۰ نفر از نیروهای بهداشتی و درمانی جان خود را از دست داده و هزاران نفر نیز به خاطر آسیب‌ها و عارضه‌های بیماری، مجبور به ترک کار شدند.

نگرانی‌ها درباره کمبود نیرو و افت خدمات درمانی در ایران به دلیل عوارض کرونا و همچنین رشد مهاجرت پزشکان و پرستاران در حالی است که روز سه‌شنبه ۲۰ دی، بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موج مهاجرت پزشکان به خارج از کشور را موضوعی نگران‌کننده «ندانست».

عین‌الهی مدعی شد وزارت بهداشت امسال ۲۵ درصد افزایش ظرفیت دستیاری ایجاد کرده و آموزش و تربیت نیرو را آن‌قدر بالا برده که «تهدید» از سر این وزارت‌خانه‌ برداشته شود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری اما از کمبود پرستار در کشور گلایه کرد و گفت: «کمبود نیرو باعث می‌شود پرستاران مجبور به اشتغال در چند شیفت شوند و گاهی شیفت اجباری هم داشته باشند که باعث خستگی بیش از اندازه پرستاران و صدمات جسمی و روحی به آنان می‌شود.»

به گفته سعادت‌جو، خستگی پرستاران موجب «آسیب به بیمار» و فرسودگی پیش از موعد پرستار هم می‌شود؛ عواملی که به گفته او، دلایلی برای مهاجرت پرستاران در دو سال اخیر بوده است.

در روزهای گذشته و با پیش‌بینی کارشناسان سلامت درباره اوج‌گیری دوباره کرونا در ایران، بار دیگر مساله کمبود نیروهای پرستاری پررنگ شده است.

روز یک‌شنبه ۱۸ دی ماه، شمس‌الدین شمسی، رییس شورای عالی نظام پرستاری از کمبود «بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور» خبر داد و گفت بسیاری از نیروهای پرستاری طرحی فعال در دوران کرونا خانه‌نشین شده‌اند.

سیزدهم دی‌ ماه نیز حمیدرضا عزیزی، معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری، تعدادپرستاران خانه‌نشین شده را «بیش از ۱۰ هزار نفر» اعلام کرده بود.

عزیزی همچنین پیک موج جدید کرونا در ایران را دور از انتظار ندانسته و هشدار داده بود: «در حوزه نیروی انسانی پرستاری با شاخص‌های مطلوب و استاندارد فاصله زیادی داریم و باید اقدام به جذب پرستاران کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *