آغاز فاز دوم انتقال آب خلیج فارس به کرمان و یزد با وجود هشدار فعالان محیط زیست

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۳

با وجود انتقادها به طرح دولت جمهوری اسلامی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های مرکزی و حتی شمال شرقی ایران، ابراهیم رئیسی عملیات فاز دوم انتقال آب به استان‌های کرمان و یزد را افتتاح کرد.

رئیسی روز پنج‌شنبه، ۲۲ دی‌ماه، در سفری به استان یزد در مراسم اجرای فاز دوم طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های کرمان و یزد حضور یافت و «دستور آغاز عملیات اجرایی این پروژه» را صادر کرد.

خبرگزاری ایسنا نوشت که خط یکِ این پروژه با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ۱۳۰ میلیون متر مکعب آبِ شیرین‌سازی شده را در مسیری به طول ۸۱۰ کیلومتر به استان‌های مرکزی کشور منتقل کرده است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، خط دوم این طرح، برای انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین‌سازی شده از خلیج فارس به استان‌های یزد و کرمان و در مسیری به طول ۷۳۰ کیلومتر طراحی شده و در حال حاضر خط دوم ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

این در حالی است که در سال‌های اخیر فعالان محیط زیست به اجرای چنین طرح‌هایی انتقاد کرده‌اند.

کاوه مدنی، پژوهشگر سرشناس مسائل محیط زیستی، نیز در واکنش به این رخداد اخیر، اقدام جمهوری اسلامی در این زمینه را «گام بنیادین دیگری در راستای کورتر کردن گره ورشکستگی آبی ایران» دانست.

او در توئیتی همچنین این اقدام را «تخریب زیست‌بوم کم‌نظیر خلیج فارس» توصیف کرد.

در شهریورماه، استاندار خراسان جنوبی اعلام کرده بود: «به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی انتقال آب از خلیج فارس به این استان خواهیم بود.»

جواد قناعت با تاکید بر خشکسالی شدید در استان خراسان جنوبی بدون توضیح بیشتر در این زمینه افزود: «طرح انتقال آب از دریای عمان نیز در حال پیگیری است.»

ایده رساندن آب دریاهای شمال و جنوب ایران به مناطق مرکزی از طریق یک آبراه سراسری تحت عنوان «طرح ایران‌رود» از دهه‌ها پیش در مقالات برخی مهندسان ایرانی مطرح شده‌ بود و نخستین مقاله را در این مورد مهندس هومان فرزاد در سال ۱۳۴۵ نوشت و به سازمان پژوهش‌های علمی کشور ارائه کرد.

اولین بار، عملیات اجرایی طرح شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای خزر به حوزه فلات مرکزی ایران، سال ۱۳۹۱ با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس ‌جمهوری وقت، در منطقه گوهرباران ساری آغاز شد.

اما در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان انتقاد شدید شماری از نمایندگان مازندران را به دنبال داشت که آن را «غیرکارشناسی» و دارای «تبعات جبران‌ناپذیر برای محیط زیست منطقه» دانسته بودند.
رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *