شوراهای صنفی دانشجویان کشور: دنیا فرهادی، دانشجوی اهوازی با «گلوله» کشته شده بود

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۴

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در گزارشی اعلام کرد، دنیا فرهادی، دانشجویی که شانزدهم آذر در اهواز ناپدید و پیکر بی‎جانش یک هفته بعد دور از شهر و در حاشیه کارون پیدا شد، برخلاف آنچه رسانه‌های حکومتی در ایران عنوان کرده بودند، نه در اثر «خودکشی» بلکه ساعتی پس از «درگیری کلامی با بسیجی‌های دانشگاه»، در نقطه‌ای از شهر اهواز با اصابت «گلوله» شده است.

دنیا فرهادی بیست و دو ساله، اهل ایذه و دانشجوی معماری دانشگاه آزاد اهواز بود که چهارشنبه ۱۶ آذر، همزمان با روز دانشجو در ایران، حوالی بلوار ساحلی در محدوده پل کابلی اهواز مفقود شد و جستجوی پدر و مادر برای یافتنش تا یک هفته نتیجه‌ای نداشت.

این خانواده وقتی افرادی خود را به عنوان شاهد به آنها معرفی کرده و مدعی سقوط دخترشان در رود کارون شدند، چندین روز به همراه نزدیک به دویست تن از اعضای خانواده و طایفه خود به جستجو در رود کارون پرداختند اما اثری از دنیا فرهادی پیدا نکردند.

با گذشت بیش از یک هفته در روز پنجشنبه ۲۴ آذر افرادی با این خانواده تماس گرفتند و گفتند که پیکر بی‌جان دخترشان کیلومترها دورتر از شهر اهواز در محدوده روستایی به نام مظفریه در حاشیه رود کارون پیدا شده است.

کانال شوراهای صنفی دانشجویان با گذشت به یک ماه از پیدا شدن پیکر بی‌جان دنیا فرهادی، در گزارشی جزییات تاره‌‌ای درباره مفقود شدن و مرگ این دختر دانشجو را منتشر کرد و از جمله نوشت: «دنیا فرهادی روز ۱۶ آذر در اعتراضات دانشجویی حضور یافته و همان جا با بسیجی‌های دانشگاه درگیری کلامی داشته است.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور افزود: «دنیا فرهادی ساعت ۹ شب با یکی از دوستان خود که هویت او مشخص نیست قرار داشته و این را با تماسی به اطلاع مادر خود می‌رساند و ساعت ۱۰ شب نیز تماس ناموفقی با پدر خود داشته و پس از آن ناپدید شده است.»

در گزارش شوراهای صنفی آمده است که خانواده فرهادی پس از آن‌که نگران فرزند خود شده‌اند گوشی او را ردیابی کرده و متوجه می‌شوند کنار پل کارون آخرین محل حضور دنیا بوده است و پس از آنکه در محل حضور پیدا می‌کنند با خونی ریخته شده روی زمین مواجه می‌شوند.»

در گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور آمده است که «تا چهار روز نیروهای امنیتی اجازه حضور غواص برای پیدا کردن دنیا فرهادی در رود کارون» را ندادند و بعد از آنکه «جسد بی‌جان او توسط ماهیگیرهای کوت عبدالله پیدا شده و خانواده متوجه شده‌اند دخترشان تیر خورده است.»

در زمان مفقود شدن «دنیا فرهادی» نیز محسن فرهادی پسرعموی این دختر دانشجو روایت‌های چند نفر به عنوان شاهد سقوط این دختر دانشجو به کارون را «متناقض» و «فاقد اعتبار» خوانده بود.

محسن فرهادی همچنین گفته بود که با توجه به «مشاهده خون» بر روی پل «احتمال خودزنی یا هر حادثه دیگری هست، اما دوربینی برای مشاهده جزئیات در محل وجود ندارد.»

شوراهای دانشجویان صنفی در گزارش جدید خود درباره دنیا فرهادی تاکید کرد که «آزمایش‌ها نشان داده است که خون ریخته شده در این محدوده متعلق به دنیا فرهادی بوده است».

از آغاز اعتراضات سراسری در ایران تاکنون تعدادی از دانشجویان در تظاهرات به ضرب گلوله نیروهای امنیتی یا در اثر ضرب و جرح این نیروها کشته شده‌اند و همچنین تعدادی از دانشجویان نیز دچار «مرگ مشکوک» شده‌اند.

مقام‌های امنیتی و قضائی جمهوری اسلامی در مورد بسیاری از کشته‌شدگان اعتراضات به ارائه اطلاعات گمراه کننده و دروغین دست زده‌اند از جمله کشته شدن تعدادی از دانشجویان را به «سقوط از ارتفاع»، «مسمومیت» و «خودکشی» نسبت داده‌اند.

با این حال در موارد متعددی از جمله در مورد آیلار حقی، دانشجوی پزشکی در تبریز پس از مدتی خانواده‌های کشته‌شدگان فاش کردند که آنها به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *