امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس: بودجه پیشنهادی دولت تولید فساد می‌کند

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۴
سال ۱۴۰۲ منتظر افزایش انواع آسیب‌های اجتماعی باشید
امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس در واکنش به حقوق ۷ میلیون تومانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ می‌گوید: با توجه به لایحه بودجه‌ای که به مجلس ارائه شده و حداقل حقوق ۷ میلیون تومانی در این لایحه، باید شاهد افزایش بزه و فساد در سطح جامعه باشیم. البته بزه و بزهکاری پدیده‌ای است که چندعامل در آن دخیل است؛ از خانواده و اعتقادات گرفته تا مهمترین مسئله که محل زندگی و اقتصاد جامعه است.

به گزارش رویداد۲۴، او می‌گوید: مهمترین عاملی که در بروز بزه اثرگذار است، مسئله اقتصادی و تامین معیشت است که در احادیث دینی نیز داریم که «از دری که فقر وارد شود، از در دیگر ایمان خارج می‌شود.» این یعنی زمانی که درآمد کمی دارید و زیر خط فقر هستید، با این گرانی و تورم و فشاری که وجود دارد، بالطبع بستر مهمترین عامل موثر در گسترش بزه و بزهکاری در جامعه فراهم شده و سایر آسیب‌ها مانند افزایش زندانیان، طلاق، از هم پاشیدگی خانواده‌ها، کاهش و ترس از ازدواج و … به دنبال آن بروز خواهد یافت.

قرایی‌مقدم می‌گوید: طی آماری که منتشر شده، سرقت بیشترین خلاف رخ داده در ۵ سال گذشته بوده است. البته باید بگویم که سرقت همواره از روی ناچاری نیست و شرایط متفاوتی هم دارد. مبنده ن در اتاق فکر «فاتب» (فرماندهی انتظامی تهران بزرگ) حضور دارم و از نزدیک شاهد انواع و اقسام سرقت‌ها هستم. اما قطع به یقین بدانید ادامه این روند و مشکلات مالی موجود، سرقت‌ها را بیشتر خواهد کرد چراکه عمده افراد برای تامین معیشت به سرقت، ماشین‌دزدی، کیف‌قاپی و سرقت اموال خانه دست خواهند زد زیرا اصل اقتصاد است.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه می‌گوید: در تشریح اینکه اقتصاد چه نقش مهمی دارد، یک مثال می‌توانم بزنم. فرض کنید شما روی یک میز فلزی نشسته‌اید که روی آن براده‌های آهن ریخته است. این براده‌ها همان فساد، فحشا، دزدی، طلاق، و … هستند و زیر این میز هم یک آهن‌ربای بزرگ وجود دارد. این آهن‌ربا مصداق اقتصاد است که هرکجا بچرخد، براده‌های آهن نیز به همان سمت می‌روند. اقتصاد اصل و زیربنا است و تا زمانی که اقتصاد درست نشود، هیچ چیز در این کشور درست نخواهد شد.

قرایی‌مقدم می‌گوید: با افزایش تورم و این مبلغ حقوق که تا خط فقر فاصله بسیار زیادی دارد، باید منتظر افزایش بزه باشیم. در آینده به دلیل درست نبودن اقتصاد شاهد افزایش دزدی، چاقوکشی، دعوا و نزاع، طلاق، کیف قاپی و سایر خلاف‌ها خواهیم بود. همچنین با توجه به شرایط اقتصادی خصوصا در سال آتی شاهد افزایش طلاق، کاهش ازدواج و فرزندآوری، روسپی‌گری، در اختیار قرار دادن دختران برای کسب درآمد، کارتن‌خوابی و انواع آسیب‌ها خواهیم بود، چرا که زیر بنا وقتی به لرزه دربیاید، روبنا را تخریب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *