فقرا و ثروتمندان چقدر غذا می‌خورند؟

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۸

«آیا می‌دانستید…؟» عنوان سلسله گزارش‌های جدید «ایران‌وایر» است که برمبنای «داده‌» منتشر می‌شوند. در این گزارش‌ها، داده‌های خام از مراکز داده‌ و بانک‌های اطلاعات معتبر داخلی و خارجی جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، محاسبه و مقایسه می‌شوند و به‌صورت ترکیبی از متن و داده‌نگاری (اینفوگرافیک) در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند. هدف این گزارش‌ها، ترسیم تصویری خوانا و روشن‌ از پدیده‌ها و وقایعی است که پیرامون ما در جریان است.

آیا می‌دانستید، مصرف سرانه گوشت قرمز فقرا در ایران کمتر از ۱۲۰ گرم در ماه است؟

داده‌های هزینه و درآمد خانوار در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، سرانه مصرف مواد غذایی ماهانه در دهک اول درآمدی (۱۰ درصد جامعه که کمترین درآمد را دارند) ۱۱۹ گرم گرم گوشت قرمز، ۹۵۹ گرم گوشت سفید، ۹۸۵ گرم برنج، ۱۳۳۸ گرم لبنیات و ۲۱۲۰ گرم میوه در ماه است.

این در حالی است که سرانه مصرف ماهانه گوشت قرمز در دهک دهم (برخوردار) ۱۶۲۲ گرم، گوشت سفید ۲۸۱۸ گرم، برنج ۴۵۲۶ گرم، شیر و ماست ۳۸۵۹ گرم و میوه ۷۳۱۶ گرم در ماه است.

مقایسه میزان مصرف مواد عمده غذایی میان طبقه فقیر و برخوردار نشان می‌دهد بیشترین تفاوت مصرف در گوشت قرمز است، چنانکه سرانه مصرف دهک اول (فقیر) یک چهاردهم دهک دهم (برخوردار) و یک پنجم متوسط مصرف کل جامعه است. میزان مصرف برنج طبقه برخوردار نیز حدود ۵ برابر طبقه فقیر است. میزان مصرف گوشت سفید، لبنیات و میوه نیز در دهک دهم (برخوردار) حدود ۳ برابر دهک اول (فقیر) است.

ایران‌وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *