نمایندگان اروپا، خواهان قرار گرفتن نام خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی و محمدجعفر منتظری و اعضای خانواده‌های آن‌ها در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا شدند

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۹

نمایندگان پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای بر ضرورت تحریم همه افراد دخیل در نقض حقوق بشر در ایران و قرارگرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا تاکید کردند.

این قطعنامه‌ که الزام‌آور نیست، روز پنج‌شنبه، ۲۹ دی و یک روز پس از آن به تصویب رسید که پارلمان اروپا با اکثریت قاطع آرا به متمم طرحی رای داد که در آن از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته شده بود نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

در این قطعنامه آمده «بی‌اعتنایی آشکار» جمهوری اسلامی به «کرامت انسانی و آرمان‌های دموکراتیک شهروندان خود و همچنین حمایت از روسیه» ایجاب می‌کند اتحادیه اروپا روابط خود را با ایران، بیشتر «تعدیل» کند.

نمایندگان پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواستند فهرست تحریم‌های خود را به گونه‌ای گسترش دهد که شامل همه افراد و نهادهای مسئول نقض حقوق بشر و اعضای خانواده‌ آنها از جمله علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی، محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران و همه بنیادهای مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شود.

آنها همچنین خواستار اضافه‌شدن سپاه پاسداران و نیروهای تابعه آن از جمله شبه‌نظامیان بسیج و نیروی قدس به فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا شدند.

این قطعنامه پیش از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در دوشنبه هفته آینده تصویب شد که انتظار می‌رود تحریم‌های بیشتری را علیه ایران تصویب کنند.

تنش‌ها میان ایران و اروپا به دنبال مرگ مهسا امینی، دختر جوانی که به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری از سوی پلیس امنیت اخلاقی بازداشت شد، و زمینه‌ بروز اعتراضات گسترده داخلی را فراهم کرد، افزایش یافته است.

عوامل دخیل در کشتار معترضان به دست عدالت سپرده شوند
پارلمان اروپا همچنین صدور و اجرای احکام اعدام معترضانی را که به صورت مسالمت‌آمیز در ایران اعتراض می‌کنند، به شدت محکوم کرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست به سرکوب شهروندان خود پایان دهند.

نمایندگان پارلمان اروپا از مقامات جمهوری اسلامی خواستند که آزادی فوری و بدون قید و شرط همه معترضان محکوم به اعدام را تضمین کنند و افراد دخیل در کشتار صدها معترض را به دست عدالت بسپارند.

این قطعنامه همچنین خواستار محکوم کردن رسمی این واقعیت شده که جمهوری اسلامی برای تحت تاثیر قرار دادن اعتراضات، معترضان را به انجام اقدامات مجرمانه و صدور احکام اعدام محکوم می‌کند.

این قطعنامه از آن رو که جمهوری اسلامی کماکان به ارائه پهپادهای بدون سرنشین به روسیه که علیه مردم اوکراین استفاده می‌شود، ادامه می‌دهد، خواستار «توسعه تدابیر محدودکننده» علیه ایران شده است.

در این قطعنامه همچنین از اینکه ایران در عین حال قصد دارد موشک‌های زمین به زمین در اختیار روسیه قرار دهد، انتقاد شده است.

نمایندگان پارلمان اروپا در این قطعنامه نسبت به سرکوب فرامرزی مخالفان توسط مقامات جمهوری اسلامی، که شامل جاسوسی و ترور علیه مهاجران ایرانی مقیم اتحادیه اروپا می‌شود، ابراز نگرانی کرده‌اند.

آنها از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته‌اند از افرادی که در معرض خطر هستند، با قدرت بیشتری محافظت کنند.

این قطعنامه در شرایطی تصویب شد که ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ساعاتی پیش از رای‌گیری پارلمان اروپا با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به تصویب احتمالی آن هشدار داده بود.

این بیانیه، پارلمان اروپا را «درمانده» خطاب کرده و قراردادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه را «نابخردانه» توصیف کرده است.

در این بیانیه آمده: «اقدام اخیر پارلمان اروپا، علاوه بر اینکه بدعتی در قواعد و مقررات بین المللی است، امنیت، آرامش و صلح منطقه ای و جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد که پارلمان اروپا بایستی مراقب عواقب آن باشد.»

هزاران ایرانی ساکن فرانسه و سایر کشورهای اروپایی روز ۲۶ دی با سفر به استراسبورگ در شمال شرق فرانسه، در برابر مقر پارلمان اروپا خواهان تروریستی نامیدن کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدند.

پیش از آن نیز بیش از یکصد تن از نمایندگان پارلمان اروپا نامه‌ای را امضا کرده و از اتحادیه اروپا خواستند که گام‌های جدیدی در برابر حاکمیت تهران بردارد.

اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا نیز روز ۲۷ دی از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه حمایت کرده بود.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *