تصویب کلیات لایحه بودجه با وجود سخنان نمایندگان درباره کسری ۴۷۶ هزار میلیارد تومانی

By | ۱۴۰۱-۱۱-۰۳

مجلس، کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را با وجود سخنان نمایندگان درباره غیرواقعی بودن پیش‌بینی‌ها درباره فروش نفت و قیمت ارز و گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره کسری۴۷۶ هزار میلیارد تومانی بودجه تصویب کرد.

ابراهیم رئیسی روز یکشنبه دوم بهمن در جلسه علنی مجلس در دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت: «راهبرد دشمن ایجاد یاس و ناامیدی است و راهبرد دولت و مجلس باید ایجاد امید در دل مردم باشد.»

او افزود: «قیمت ارز در کشور کاهشی خواهد شد. آینده را بسیار روشن می‌بینیم و همه آمارها نشان دهنده رشد در کشور است.»

رئیسی ادعا کرد که «امسال شاهد رشد اقتصادی ۴ درصدی هستیم» و «یک میلیون شغل ایجاد شده است.»

او هنگام ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز گفته بود که رشد اقتصادی در این بودجه ۸ درصد پیش‌بینی شده است و رسیدن به این رشد ممکن است.

با این حال نرخ رشد اقتصادی در امسال چهار درصد اعلام شد و پیش بینی‌ها حاکی از کاهش این نرخ در سال‌های آینده است.

از جمله صندوق بین المللی پول در گزارشی که اطلاعات آن از داده‌های ارائه شده توسط سازمان‌های دولتی در ایران دریافت شده، پیش‌بینی کرده که نرخ اقتصادی از چهار درصد در سال ۱۴۰۰ به سه درصد در سال ۱۴۰۱ و ۲ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش یابد.

بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری در ایران از ۹/۸ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۰/۵ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا خواهد کرد.

در همین حال غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران، سال گذشته گفته بود که طی ۱۰ سال گذشته رشد اقتصادی کشور صفر بوده است.

نرخ رشد اقتصاد ایران در ابتدای دولت حسن روحانی ۴.۱- (منفی چهار و یک) درصد بود و پس از برجام و در پاییز ۹۵ به ۱۶/۸ درصد رسیده بود.

پس از خروج آمریکا از برجام نرخ رشد اقتصادی در ایران کاهش یافت و در سال ۹۸ به منفی دو و ۹ دهم درصد رسید. رقم رشد اقتصادی در سال ۹۹ سال پایانی دولت روحانی ۴/۱ درصد اعلام شده بود.

آمار «غیر واقعی» فروش نفت و قیمت ارز

تعدادی از نمایندگان مجلس آمارهای ارائه شده توسط رئیسی درباره شاخص‌های اقتصادی و همچنین پیش‌بینی دولت از میزان فروش نفت و قیمت ارز را نادرست خوانده و درباره کسری بودجه هشدار دادند.

مجتبی محفوظی، نماینده آبادان، آمارهای ارائه شده توسط رئیسی درباره شاخص‌های اقتصادی هنگام ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ در جلسه روز یکشنبه مجلس را «غیر واقعی» خواند.

کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا، نیز گفت که قیمت نفت در بودجه هر بشکه ۸۵ دلار پیش بینی شده اما در شرایط فعلی قیمت هر بشکه نفت ۶۸ دلار است.

به گفته دلخوش، همچنین نرخ دلار ۲۳ هزار تومان پیش‌بینی شده در حالی که اکنون بالای ۴۰ هزار تومان است.

مالک شریعتی، نماینده تهران، گفت که کسری و ناترازی در بودجه «در سال گذشته حدود ۳۰ درصد بود، اما در لایحه فعلی به ۴۸ درصد رسیده است.»

همچنین بر اساس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه، کسری تراز عملیاتی در سال۱۴۰۲ حدود ۴۷۶ هزار میلیارد تومان است که مبلغ۳۸۴هزار میلیارد تومان، از مازاد تراز سرمایه ای و مبلغ۹۳هزار میلیارد تومان از مازاد تراز مالی پوشش داده شده است.

بر اساس این گزارش، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز مطابق با رویه گذشته بخش قابل توجهی از اعتبارات هزینه ای از محل فروش دارایی و بخشی نیز از محل استقراض تأمین شده است.

با این حال مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه، کسری ۴۷۶ هزار میلیارد تومانی بودجه را تکذیب کرد. او تاکید کرد: « برخی افراد و دستگاه های نظارتی از لایجه بودجه دولت به چنین تشخیصی رسیدند اما صحت ندارد.»

برخی نمایندگان مجلس از جمله محمد حسین فرهنگی کسری بودجه سال ۱۴۰۱ را ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌اند.سقف لایحه بودجه سال آینده ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *