آمریکا بنیاد تعاون سپاه و ۱۰ مقام ارشد امنیتی را تحریم کرد

By | ۱۴۰۱-۱۱-۰۳

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه بنیاد تعاون سپاه پاسداران و ۱۰ مقام ارشد امنیتی جمهوری اسلامی اعمال کرد. این تحریم‌ها در هماهنگی با اتحادیه اروپا و بریتانیا و در واکنش به سرکوب معترضان ایران صورت می‌گیرند.

وزارت خزانه داری آمریکا روز دوشنبه ۲۳ ژانویه (سوم بهمن) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با اتخاذ تحریم علیه جمهوری اسلامی “یک رکن اقتصادی کلیدی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار می‌دهد که بخش عمده‌ای از سرکوب وحشیانه رژیم را تامین می‌کند”.

به گزارش رویترز، این تحریم‌ها همچنین علیه ۱۰ مقام ارشد امنیتی “هماهنگ‌کننده سرکوب‌ها در تهران و در سطح ملی و استانی” اعمال می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریا ۱۰ شخص حقیقی، به نام‌های علی عسگر نوروزی، سید امین‌الله نوروزی طباطبایی، احمد کریمی، یحی علاءالدینی، جمال بابامرادی، محمدنظر عظیمی، کوروش آسیابانی، مجتبی فدا، حسین تناور و ناصر راشدی را به لیست تحریم‌های خود افزوده است.

این بیانیه می‌افزاید، تمامی اموال اشخاص و نهاد تحریم شده در آمریکا بلوکه خواهند شد و هر شخص یا شرکتی که به تعامل با آن‌ها بپردازد، هدف تحریم‌های ثانویه ایالات متحده قرار خواهد گرفت.

خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که در اقدام روز دوشنبه پنج تن از اعضای هیئت مدیره بنیاد تعاون سپاه، ناصر راشدی، معاون وزیر اطلاعات و امنیت، و چهار فرمانده ارشد سپاه در ایران هدف تحریم قرار گرفته‌اند.

رویترز می‌نویسد، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

این اقدام که با هماهنگی بریتانیا و اتحادیه اروپا انجام شد، آخرین واکنش واشنگتن به سرکوب مرگبار ناآرامی‌ها پس از مرگ مهسا امینی زن جوان کرد ایرانی در بازداشت پلیس ارشاد در شهریورماه است.

موج گسترده اعتراضات ایرانیان که از تمام لایه‌های اجتماعی در آن شرکت کردند، یکی از جسورانه‌ترین چالش‌ها را برای حکومت دین‌سالار ایران از زمان انقلاب اسلامی ۵۷ بدین سو به همراه داشته است.

مقامات جمهوری اسلامی قدرت‌های غربی را به دامن زدن به ناآرامی‌هایی متهم می‌کنند که نیروهای امنیتی با اعمال خشونت‌های مرگبار به مقابله با آن رفته‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود، بنیاد تعاون سپاه را یک مجموعه اقتصادی دانست که توسط مقامات ارشد سپاه برای مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها و حضور در بخش‌های اقتصاد ایران تأسیس شده است.

خزانه‌داری آمریکا بنیاد تعاون سپاه را متهم کرد، به “چاه فساد و اختلاس” تبدیل شده است و می‌گوید که منابع مالی این بنیاد از ماجراجویی‌های نظامی سپاه در خارج از کشور حمایت کرده است.

بنیاد تعاون سپاه پاسداران پیش از این توسط واشنگتن تحت تحریم‌های مختلف قرار گرفته بود، اما در اقدام روز دوشنبه ۲۳ ژانویه به دلایل حقوق بشری تحریم می‌شود.

واشنگتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به ادامه سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز متهم کرد و گفته است که سپاه “نقش رهبری را در سرکوب اعتراضات از طریق نقض گسترده حقوق بشر” داشته است.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در این بیانیه گفته است: «همراه با شرکای خود، تا زمانی که رژیم ایران بر خشونت، دادگاه‌های نمایشی، اعدام معترضان و دیگر ابزارهای سرکوب مردم خود تکیه کند، این رژیم را به پاسخگویی خواهیم کشاند.»

مقامات بریتانیا نیز روز دوشنبه ۲۳ ژانویه (سوم بهمن) به دلیل “سرکوب وحشیانه” رژیم جمهوری اسلامی علیه مردم ایران، چندین اشخاص حقیقی و نهادهای ایرانی را تحریم کرد. اتحادیه اروپا نیز در همین روز تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات جمهوری اسلامی به دلیل “استفاده بی‌رحمانه و نامتناسب از زور” علیه معترضان وضع کرد.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *