حذف سوارکاری ایران از فدراسیون جهانی

By | ۱۴۰۱-۱۱-۰۴

رادیوفردا مطلع شده که فدراسیون جهانی اسبدوانی، نام ایران را از فهرست کشورهای عضو این نهاد، حذف کرده است.

فدراسیون سوارکاری ایران در سال ۲۰۱۸ به عضویت IFHA، فدراسیون جهانی این رشته ورزشی درآمد که در آن مقطع با تبلیغات فدراسیون، بازتاب پررنگی در رسانه‌های داخلی داشت و از آن به عنوان یک موفقیت بین‌المللی یاد شد.

مسعود خلیلی رئیس وقت فدراسیون سوارکاری به خبرگزاری ایرنا گفت: «پس از دعوت رئیس فدراسیون جهانی، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های ایران، فیلم ۱۰ دقیقه‌ای از تاریخچه این رشته پخش شد. حالا ایران در فدراسیون جهانی حق رای دارد. پس از یک سال عضویت بدون رای و نیز پذیرفته شدن کتاب تبارنامه اسب ایران، نخستین بار است که به عنوان عضو رسمی در مجمع شرکت می‌کنیم.»

اما عضویت دائمی ایران، منوط به رعایت پیش شرط‌ها و پروتکل‌هایی بود که فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی نتوانست تامین کند.

اعضای جدید موظفند طی پنج سال، گزارش سالانه در خصوص موارد مد نظر IFHA را به این ارگان ارسال کنند تا شفافیت در عملکرد و انجام توافقات فیمابین، به تایید فدراسیون جهانی برسد، تعهداتی که مفاد آن از سوی فدراسیون ایران رعایت نشد.

بر این اساس، در مجمع فدراسیون جهانی اسبدوانی که اکتبر ۲۰۲۲ به میزبانی هنگ‌کنگ برگزار شد، این نهاد بنا بر مجموعه‌ای از دلایل فنی و غیرفنی که ایران ملزم به انجامش بوده اما در اجرا موفق نبوده، تصمیم به اخراج فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی گرفت.

در جدول کشورهای عضو، نام ایران همراه با آدرس، وب سایت و شماره تلفن فدراسیون، پس از هندوستان، کنار ایرلند قرار داشت اما حالا این مشخصات به طور کامل حذف شده است.

فدراسیون سوارکاری ایران، واکنشی به حذف از IFHA نشان نداده و احتمالاً با تصور اینکه رسانه‌ها نیز مطلع نخواهند شد، از اعلام آن خودداری کرده است.

پیش از سوارکاری، فدراسیون جودوی جمهوری اسلامی ایران به دلیل خودداری مکرر از رویارویی با رقبای اسرائیلی، تعلیق شد و شکایت ایران به دیوان حکمیت ورزش در سوئیس ناکام ماند.

در خصوص رشته سوارکاری با توجه به اینکه تصمیم اتخاذ شده از سوی کمیته انضباطی نبوده است، امکان شکایت به دیوان حکمیت نیز وجود ندارد.

لبنان، پاکستان، مالزی و عمان از جمله کشورهای پرتعدادی هستند که با اعمال دقیق قوانین بین‌المللی، در فهرست فدراسیون بین‌المللی اسبدوانی حضور دارند.

در این بین، فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران سوای اخراج از ارگان جهانی، داخل کشور هم در گرداب حاشیه‌ها گرفتار شده و طی هفته‌های اخیر تاکنون، حتی مشخص نیست که چه کسی مسئولیت فدراسیون را برعهده دارد.

مجمع انتخاباتی فدراسیون سوارکاری ۲۱ خرداد در کمیته المپیک برگزار شد تا مسعود خلیلی با ۴۵ رای از ۴۷ رای ماخوذه، در پست خود ابقا شود.

اما در اتفاقی هماهنگ شده و هدفمند، پولاگر معاون وزیر ورزش، شهیدی مدیر حراست وزارتخانه، پریچهره سرپرست دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها و سیاوشانی معاون امور مجامع فدراسیون‌ها، همگی از حضور در مجمع خودداری کردند.

در ادامه، شعبه ۳۵ دیوان عدالت اداری، حکم به ابطال انتخابات داد. خلیلی ضمن شکایت از وزارت ورزش، خواهان تجدیدنظر در حکم صادره شد. در این بین، وزارت ورزش حکم سرپرستی فدراسیون را برای محمود حیدری صادر کرد.

مسعود خلیلی پس از موفقیت در تجدید نظر، به خبرگزاری ایسنا گفت: «حیدری از پذیرش حکم امتناع کرد. مجدداً به دیوان عدالت اداری رفتم. قاضی گفت صورتجلسه‌ای را با کمک نیروی انتظامی تنظیم کنید که سرپرست از پذیرش رای استنکاف می‌کند و رای را نمی‌پذیرد.»

سرپرست جدید فدراسیون که در دعوای میز ریاست، از حذف فدراسیون جمهوری اسلامی بی اطلاع مانده، می‌گوید: «حکمی به من یا وزارت ورزش ابلاغ نشده. خلیلی مدعی است قاضی گفته اگر حیدری تمکین نکرد صورتجلسه استنکاف تهیه کنید تا حکم انفصالش صادر شود. بنده نیز پرسیدم مگر می‌شود شفاهی اعلام کنند؟ حتماً باید روند قانونی طی شود.»

آقای خلیلی تاکید می‌کند: «دستورات صادره توسط حیدری اعم از اداری و مالی غیرقانونی است و قابلیت پیگرد دارد. حتی حضور وی در فدراسیون سوارکاری قانونی نیست. تشخیص قاضی، ریاست بنده در فدراسیون سوارکاری است.»

وزارت ورزش با رئیس منتخب مجمع موافق نیست. از سویی سرپرست موقتش هم با منع دیوان عدالت اداری مواجه است. بنابراین در تصمیمی که فقط به حواشی پایان‌ناپذیر این رشته ورزشی می‌افزاید، سرپرست دیگری را برای فدراسیون تعیین کرده.

حمید سجادی وزیر ورزش، رضا زندی خواری را به عنوان سرپرست جدید منصوب کرده. این در حالی است که طی اتفاقی بی سابقه در دوران جمهوری اسلامی، اسم وزیر ورزش هم در بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا که سوم بهمن اعلام شد گنجانده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *