قیمت خوراکی‌ها در ایران افزایش یافت؛ پیش‌بینی تورم ۶۰ درصدی و شاید بیشتر در سال آینده

By | ۱۴۰۱-۱۱-۱۰

در حالی که سیر صعودی قیمت خوراکی‌ها در ایران در دی‌ ماه هم ادامه داشته، رسانه‌ها از وضعیت بحران سوء‌ تغذیه در کشور خبر داده‌اند و نمایندگان نیز پیش‌بینی کرده‌اند نرخ رسمی تورم در سال آینده به ۶۰ درصد و شاید هم بیشتر برسد.

روزنامه هم‌میهن روز دوشنبه دهم بهمن از افزایش سوء تغذیه در کشور و کاهش مصرف لبنیات به نصف متوسط جهانی گزارش داد.

این روزنامه چاپ تهران در گزارشی «از تاثیرات چشمگیر تورم بر افزایش معنی‌دار سوء تغذیه» نوشت: «مصرف لبنیات در ایران به حدود نصف میانگین سرانه مصرف آن در جهان سقوط کرده و حذف یا کاهش گوشت قرمز، سلامت خانواده و فرزندانی را که در آن متولد می‌شوند به خطر می‌اندازد.»

در این مطلب که تحت عنوان «در مسیر گرسنگی» منتشر شده، به آمار وزارت بهداشت اشاره شده که نشان می‌دهد: «حدود ۱۶ درصد کودکان زیر شش سال در ایران دچار سوء‌تغذیه و ۸۰۰ هزار کودک در سنین رشد، با کمبود انرژی و مواد پروتئینی و البته کمبود ریزمغذی‌ها مواجه‌اند.»

روز یک‌شنبه نیز مرتضی حسینی، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: «با این روندی که وجود دارد ممکن است در بعضی از کالاها تا ۶۰ درصد هم افزایش تورم را تجربه کنیم.»

قبل از آن، کیومرث سرمدی، نماینده همدان هشدار داده بود افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت با وجود تورم ۴۰ درصدی، به معنای کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید آن‌ها در سال آینده است.

همچنین محمد وحیدی، نماینده بجنورد گفت: «وزیر اقتصاد که سرش شلوغ است آخر شب تازه می‌خواهد اتفاقی را رقم بزند. با این روند وزیر تصمیم غلطی می‌گیرد و هر شب توییتی می‌زند و فاتحه بازار را می‌خواند و در بازار ارز تورم ایجاد می‌کند.»

ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: «قانونا و شرعا نمی‌توانیم زیر بار لایحه بودجه‌ای برویم که نرخ تورم آن رسما ۴۰ درصد است. البته قابل پیش‌‌بینی است به دلیل کسری شدید بودجه به تورم ۶۰ درصد و شاید هم بیشتر برسیم.»

اول بهمن ماه، مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در دی ماه را ۴۶/۳ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه را ۵۱/۳ درصد اعلام کرد.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی و فعالان صنفی معتقدند نرخ واقعی تورم در ایران بسیار بالاتر از آمارهای دولتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *