سازمان حقوق بشر ایران: شلیک مأموران امنیتی به چشم معترضان «سیستماتیک و هدفمند» بوده است

By | ۱۴۰۱-۱۱-۱۴

سازمان حقوق بشر ایران روز جمعه ۱۴ بهمن در گزارشی با اشاره به موارد متعدد شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به صورت و چشم معترضان چنین ارزیابی کرده که اقدام مأموران حکومت، «سیستماتیک» و «هدفمند» بوده است.

ارزیابی این نهاد مستقر در اسلو نروژ بر مبنای روایت‌هایی است که مجروحان و آسیب‌دیدگان اعتراضات اخیر بازگو کرده و گفته‌اند که مأموران امنیتی به شکل «هدفمند» صورت و چشم‌های آن‌ها را نشانه گرفتند.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین یادآوری کرده که شلیک به صورت و چشم افراد شرکت‌کننده در تجمعات اعتراضی ماه‌های اخیر در بیشتر شهرهای ایران گزارش شده است و مجموع این موارد احتمال سیستماتیک بودن اقدام مأموران امنیتی را تقویت می‌کند.

گروهی از معترضان جوان که با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بینایی خود را از دست داده‌اند

گزارش این نهاد مدافع حقوق بشر به فاصله سه روز پس از اظهارات حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه فراجا، منتشر شده که ادعا کرده رفتار نیروهای یگان ویژه با معترضان «حرفه‌ای» و «بدون هزینه» بوده است.

آقای کرمی گزارش‌ها درباره شلیک عمدی به نقاط حساس معترضان را «تبلیغات و القائات» خوانده و مدعی شده: «عملکرد یگان ویژه تا به حال نشان داده که در مرام آن‌ها نیست با مردم رفتار غیرحرفه‌ای داشته باشند.»

طرح این مدعا در شرایطی است که ویدئوهای غیرقابل انکاری از کاربرد خشونت توسط نیروهای یگان ویژه علیه معترضان به ویژه زنان و حتی کودکان، تعرض به زنان در خیابان‌ها و کاربرد الفاظ رکیک جنسی و آسیب به اموال عمومی و خودروهای شخصی و مغازه‌ها در ماه‌های اخیر منتشر شده است.

همچنین اوایل آذر ماه ۱۴۰ چشم‌پزشک با امضای بیانیه‌ای شهادت دادند که از شروع اعتراضات در اواخر شهریور امسال تا آن زمان، شمار قابل توجهی از معترضان به خاطر اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای و پینت‌بال به چشم‌شان به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند.

به گفته این پزشکان، تعداد زیادی از مجروحان اعتراضات اخیر بینایی یک یا دو چشم خود را از دست داده‌اند.

آمار دقیق معترضانی که از ناحیه چشم هدف شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند مشخص نیست، اما روزنامه نیویورک‌تایمز روز دوم آذر در گزارشی از آسیب دیدن چشم دست‌کم ۵۸۰ نفر معترضان خبر داده بود.

با وجود این، سازمان حقوق بشر ایران در صدد مستندسازی این رخداد برآمده و از شهروندان ایرانی خواسته است تا با ارسال اطلاعات مربوط به افرادی که در اعتراضات سراسری به‌صورت هدفمند، به دست مأموران امنیتی بینایی خود را از دست داده‌اند، در راستای پاسخگو کردن آمران و عاملان این جنایات به این نهاد یاری برسانند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق‌بشر‌ایران، دراین‌باره اظهار داشت: «یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راستای دادخواهی برای قربانیان نقض ‌حقوق‌بشر و اجرای عدالت آشکار کردن ابعاد جنایات از طریق مستندسازی‌ست؛ و این امر مستلزم همکاری و مشارکت همه شهروندان است.»

آقای امیری‌مقدم در ادامه سخنان خود تاکید کرده، «علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نیروهای سرکوبگر تحت فرمان او باید بدانند که از هیچ‌یک از جنایات‌شان چشم‌پوشی نخواهد شد و باید در قبال تمام جنایات‌شان پاسخگو باشند.»

سازمان حقوق بشر ایران در انتهای این گزارش مشخصات ۲۲ نفر از معترضان را منتشر کرده است که بر اثر شلیک نیروهای امنیتی بینایی یک چشم یا هر دو چشم خود را از دست داده‌ند.

این گزارش همچنین با انتشار یک عکس دسته‌جمعی از معترضانی که بینایی خود را به خاطر شلیک نیروهای امنیتی از دست داده‌اند همزمان شده است.

به گزارش وب‌سایت «انقلاب زنانه» این عکس را «علی از دوستان حمیدرضا روحی، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات جاری، منتشر کرده است. علی که خود یکی از چشم‌هایش را از دست داده در توضیح عکس نوشته است: «برای چشم‌هامون، برای رفیق با شرفم حمیدرضا.»

علی در این عکس موبایلی در دست دارد که تصویر حمیدرضا روحی بر صفحه آن نمایش داده می‌شود.

حمیدرضا روحی، متولد ۱۳۸۲، شامگاه ۲۷ آبان در جریان تجمعات اعتراضی در غرب تهران با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته و مراسم خاکسپاری او با حضور گسترده مردم در قبرستان «بهشت زهرا» در تهران، تبدیل به تجمع‌های بزرگ ضد حکومتی شد.

دور تازه اعتراضات مردمی در ایران از ۲۶ شهریور در واکنش به جان باختن مهسا امینی، زن جوان اهل سقز، در بازداشت گشت ارشاد تهران آغاز شد و با گسترش به شهرهای مختلف کشور در نهایت کلیت حکومت جمهوری اسلامی را نشانه گرفت.

در بیش از چهار ماهی که از این اعتراضات می‌گذرد، گزارش نهادهای حقوق بشری حاکی است که دست‌کم ۵۰۰ تن از جمله ده‌ها کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال در پی برخورد خشونت‌بار نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های سازمان حقوق بشر ایران، انقلاب زنانه، نیویورک تایمز و رادیو فردا؛ س.ن/آ.ت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *