حرکت نه‌چندان آهستهٔ دلار در بازار آزاد به سمت ۵۰ هزار تومان

By | ۱۴۰۱-۱۱-۲۶

قیمت هر دلار آمریکا روز چهارشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه، را با عدد ۴۶ هزار و ۲۵۰ تومان آغاز کرد و ساعاتی بعد با ثبت رکوردی جدید به بالای ۴۷ هزار تومان هم رسید. احتمال داده می‌شود قیمت دلار به ۵۰ هزار تومان هم برسد.

بر اساس گزارش وب‌سایت‌های غیررسمی که بهای ارزهای خارجی در ایران را ثبت می‌کنند، بهای هر دلار آمریکا در لحظه تنظیم این خبر یعنی اوایل بعدازظهر چهارشنبه ۴۶ هزار و ۷۵۰ تومان است. نزدیک به پایان روز کاریِ چهارشنبه بهای دلار به ۴۷ هزار و ۱۹۰ تومان هم رسید.

نرخ برابری پوند بریتانیا نیز در روز چهارشنبه ۵۶ هزار و ۹۴۰ تومان ثبت شده و هر یورو با قیمت ۵۰ هزار و۵۶۰ تومان معامله شد.

گزارش همین وب‌سایت‌ها حاکی است که هر سکه به قیمت ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌‌شود. سکه طرح قدیم ۲۴ میلیون تومان فروخته شده و بهای هر قطعه نیم‌سکه نیز ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام می‌شود.

این چند روز پس از آن است که رئیس کل بانک مرکزی در دولت ابراهیم رئیسی در مصاحبه‌ای تلویزیونی از یک «جریان قیمت‌ساز» حرف زد که عددسازی می‌کند و تلاش دارد «قیمت‌های بالا ایجاد کند».

محمدرضا فرزین که هم‌اکنون در کنار رئیس جمهور در سفر چین به سر می‌برد در ادامه از مردم خواسته بود که به این جریان «توجه نکنند».

بر اساس گزارش تجارت نیوز، قیمت دلار در بازار متشکل ارزی در روز سه‌شنبه ۴۳ هزار تومان بوده که فاصله زیادی تا دلار بازار آزاد دارد. در همین حال آخرین نرخ صرافی‌ها هم که با نظارت بانک مرکزی تعیین می‌شود رقم زیر ۴۴ هزار تومان را نشان می‌دهد که آن هم با قیمت بازار آزاد همچنان فاصله دارد.

دلار نیمایی هم بر اساس دستور جدید بانک مرکزی روی عدد ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت مانده است.

مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، درباره وضعیت بازار ارز به اقتصاد ۲۴ گفت: «در صورتی که شرایط فعلی تا پایان سال برقرار باشد دلار ۵۰ هزار تومانی هم محتمل است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *